משלחת מד"א בקטמנדו
משלחת מד"א בקטמנדוצילום: דוברות מד"א

אסף חן, פרמדיק מד"א ואחד מחברי משלחת הארגון לקטמנדו, מספר ביומן ערוץ 7 על ההיערכות לפעולה מול פצועי ונפגעי רעידת האדמה, ועל מצבם של הישראלים כפי שהוא מתוודע אליו.

"הקבוצה שלנו הגיעה לכאן אתמול בלילה", הוא אומר ומספר כי הקבוצה התפצלה ו"ובמסגרת הסיבובים בעיר מצאנו נקודה עם אינטרנט במלון קטן וכולנו יושבים כאן על המדרגות ומנסים לדוג כאן את שאריות האינטרנט שעוד קיימות כאן".

על ההיערכות הארגונית לקראת הטיסה מישראל לקטמנדו מספר אסף חן כי עיקר ההיערכות התבססה על מידע שהגיע מהתקשורת העולמית. "הבנו שמדובר בכאוס. התארגנה משלחת שמנתה 11 פראמדיקים. הכנו ציוד ראשוני לפציעות אופייניות לרעידות אדמה – שברים, פצעים, חתכים, פגיעות ברקמות רכות, ויצאנו לדרך במהירות האפשרית", הוא אומר ומציין כי צוות מד"א הוא "מצוותי הרפואה הראשונים שהגיעו לפה, לקטמנדו".

בדבריו הבהיר חן כי ההיערכות המדוברת היא לגל ראשון של נפגעים בעוד הצפי הוא לגל נוסף שיגיע בהמשך. "זה נשמע שחלף הרבה זמן אבל עדיין דברים לא לגמרי ברורים. רבים נמצאים באזור הכפרי. לאו דווקא בקטמנדו והנתונים ממשיכים לזרום. קשה לקבל תמונה אמיתית. יגיע הגל הנוסף בהמשך. כעת מטפלים בפצועים באורח קשה ובהמשך יגיעו גלים נוספים של פצועים. בגלל אופי האירוע יש כעת תנועה של יחידות צלב אדום מהעולם כולו לקטמנדו. הערב תהיה ישיבה של יחידות צלב אדום, ובהם מד"א, ותהיה הערה מושכלת יותר. יש כעת שלושה בתי חולים שדה בדרך לפה – גרמני קנדי ונורבגי".

חן נשאל אם ההיערכות במשלחת שלו היא לעבודה עצמאית של הכוח הישראלי או שהיעד הוא התערות עם כוחות חירום מקבילים שמגיעים מנקודות נוספות בעולם. "התכנית הראשונית שלנו שאליה כיוונו, היא הגעה עצמית ועבודה עצמית. בראש ובראשונה שמנו דגש על פצועים ישראליים ועל עניין תינוקות האמנה. שמנו למטרה להתמקד בהם וכך עשינו. אתמול בלילה הוצאנו מטוס עם הורים ותינוקות טריים עם מנכ"ל מד"א. זו הייתה הפעולה הראשונה שלנו שהתמקדנו בה אתמול".

על מצבם של הישראלים בנפאל אומר חן כי נכון לעכשיו המידע הוא ש"אין כמות ישראלים פצועים, לפחות לא פצועים באופן קשה, ולכן אנחנו מחפשים להתערות עם הכוחות האחרים. חצי מאיתנו מסייעים לבית חולים שדה והחלק השני מחפש אינטרנט וגופים אחרים לחבור אליהם".

על דרך ההתקשרות עם הישראלים שבנפאל אומר חן כי אכן דרכי התקשורת מאוד בעייתיות ולכן המידע מגיע למעשה כמעט תמיד באופן "חי". "אנחנו פוגשים אותם ברחוב, מדברים מקבלים מידע ומתעדכנים. בנוסף אנחנו בקשר עם השגרירות וחברות הביטוח וארגוני החילוץ. טלפונים הם מאוד בעייתיים".

התכנית המקורית הייתה להותיר את הצוות בו חבר חן שבוע ימים לכל הפחות, ולכך הייתה ההיערכות, אך הערב, באותה ישיבה כוללת, יוחלט היקף הפעילות ומהותה של הפעילות על בסיס הערכות מצב.

ומה לגבי הסכנות בעצם הנוכחות במקום? חן אינו מתכחש לסכנה ומבהיר: "העבודה מסוכנת. נוכחות במקום שבו הייתה רעידת אדמה היא מסוכנת. חווינו כמה אפטר שוקים אבל אנחנו זוכרים את זה שאנחנו באזור שעבר רעידת אדמה ואנחנו לא ישנים במבנים אלא על המדשאה באוהלים שהבאנו איתנו ללא סכנת קריסה של קירות והרגשנו את האדמה. צריך לעבוד עם הראש ולדעת איפה אתה נמצא, וזה מה שאנחנו עושים".