חב''ד קטמנדו

מניין ההרוגים ברעש האדמה שפקד את נפאל עלה ל-4,138. ממשרד הפנים במדינה נמסר אחר הצהריים (שני) כי אלפי בני אדם נפצעו ועשרות אלפים נותרו ללא קורת גג.

במשרד החוץ עדכנו כי ירד לחמישים מספר הישראלים שמוגדרים "מנותקי קשר" בנפאל ובסביבתה.

אל בית חב"ד בקטמנדו, אותו מנהלים במסירות הרב חזקי וחני ליפשיץ, מגיעים כל העת ישראלים רבים כדי לנוח. ארוחה חמה מוגשת למטיילים בכל שעה עגולהה.

מוקדם יותר היום אישר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, מתווה שיאפשר הגעתן של נשים פונדקאיות בהריון מתקדם, שנמצאות כעת בנפאל ומבקשות ללדת לישראל. זאת, במטרה לסייע במתן מענה הומניטרי בשל מצב החירום בנפאל.

במסגרת מכתב שהועבר לשרים הנוגעים בדבר, פירטה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שיקולים שונים שעל השרים להביא בחשבון בבואם לתת מענה למצב יוצא הדופן שנוצר. במסגרת זו, עמדה המשנה ליועץ על החובה לקבלת הסכמתה החופשית של הפונדקאית בטרם תצא מנפאל לישראל.

במסגרת זו יש לוודא מספר תנאים: כל פונדקאית המבקשת להגיע לישראל נתנה את הסכמתה מדעת ומרצון חופשי בפני קונסול ישראל, הוסברו בפניה הסיכונים הכרוכים בטיסה לישראל במצבה.

כמו כן, הצדדים המעורבים בהליך הפונדקאות יתחייבו כי כל החלטה של הפונדקאית - בין אם תרצה לצאת לארץ אזרחותה או לישראל, לא תיחשב להפרת ההסכם ביניהם. בנוסף הודגש הצורך לוודא כי האישה הפונדקאית מחזיקה במסמך הנסיעה שלה וכי לא נעשתה כל פעולה בידי גורם כלשהו הפוגעת בחופשיות ההסכמה.