בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

כעת, כשנדמה שהמו"מ הקואליציוני בין 'הבית היהודי' לליכוד עובר לפסים פרסונאליים ונקבעים התיקים והמשרות שתקבל או לא תקבל המפלגה, עולה השאלה: האם כל אותן סוגיות מהותיות שעליהן דובר בשבועות האחרונים, כחוק ההסדרה, הקפאת הבנייה ויחסי משפט וממשל, התפוגגו ונעלמו להן?

את השאלה הזו הפנינו ביומן ערוץ 7 לחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שכבר בפתח הדברים איתו מבהיר כי אינו רואה בנושאים הפרסונאליים הנידונים כיום נושאים שאינם מהותיים. לדבריו גם סוגיית התיקים והמשרדים היא סוגיה חשובה הקובעת אלו עמדות תקבל המפלגה ומאילו עמדות תוכל לעצב מדיניות עקרונית ומהותית. לטעמו ענייני התיקים אינם ענייני יוקרה וכבוד אלא עניינים מהותיים ועקרוניים.

לעצם השאלה אודות החשש שמא התפוגגו הסוגיות העקרוניות במרוצת ימי המו"מ משיב סמוטריץ' ואומר כי בסוגיית הדרישה לשינוי ביחסי משפט וממשל הדרישה לא נעלמה ויש למפלגתו שותפים בנושא זה גם בקרב המפלגות החרדיות וגם בקרב הליכוד. הוא מזכיר בהקשר זה ששני מובילי המו"מ של הליכוד, חברי הכנסת לוין ואלקין, תומכים בדרישות העקרוניות הללו.

עם זאת הוא מוסיף ומבהיר כי הסוגיה אינה מתחילה ומסתיימת בשאלת היחס לבג"ץ, אלא ממוקדת יותר בתפקודם של היועצים המשפטיים. "זה מוסד שצריך תיקון גדול. נצטרך לוודא שהם עושים את תפקידם ומייעצים ולא מנהלים את המדינה".

באשר לעוצמה שבה מוצגות הדרישות המשפטיות במו"מ על ידי אנשי מפלגתו מודה סמוטריץ' כי הוא אינו מעודכן במתרחש בימים האחרונים בחדרי המו"מ. לזאת הוא מוסיף ומציין כי הוא מכיר היטב את המסמכים הבסיסיים שהציבה המפלגה בפני אנשי הצוות של הליכוד בסוגיה הזו. סמוטריץ' עצמו היה ממנסחי הדרישות הללו והוא מזכיר כי "הייתה לנו דרישה בנושא היועצים המשפטיים ובעניי חוק ההתגברות (יכולת הכנסת להתגבר בחקיקה על התנגדות בית המשפט לחוק שנחקק על ידה) שכחלון מתנגד".

לדבריו יש לזכור כי הסמכות להחליט מה הסעיפים שעליהם נכון לפוצץ את המו"מ נתוניה בידי היו"ר והדבר לגיטימי, וכשם שבידי היו"ר הסמכות להחליט על מה לפוצץ את המו"מ כך עליו מוטלת האחריות בסופו של יום על ההחלטות, "לטב או למוטב, ואני מקווה שלטב".

ומה לגבי חוק ההסדרה? סמוטריץ' כאמור אינו מצוי בחדרי המו"מ ולכן הוא נשמע זהיר. "אני לא רוצה להתנבא" הוא אומר לגבי המתרחש כעת ולגבי העתיד, ומעדיף להתמקד בימי ראשית המו"מ, ימים בהם הוצגה מסכת דרישות ברורה ונחרצת. בהקשר זה הוא מזכיר כי במסמך הדרישות הראשוני של המפלגה קיימת דרישה גם לחקיקת חוק ההסדרה, שהוא בבחינת 'סור מרע', שכן "יש בתים שהוקמו על קרקע שמוגדרת כקרקע פרטית והמדינה מחויבת למצוא פתרון", וגם דרישות ל'עשה טוב', דהיינו הפסקת הקפאת הבנייה. סמוטריץ' מזכיר כי "יו"ר המפלגה הצהיר שלא נשב בממשלה שממשיכה את ההקפאה".

מבין השורות בדבריו של סמוטריץ' עולה תחושה שהוא מעדיף שלא לחדד את ביקורתו על הנהגת המפלגה ומשום כך הוא נשאל אם מעמדו החדש כחבר כנסת ממתן במשהו את עמדותיו האידיאולוגיות הפוליטיות והמעשיות. סמוטריץ' משיב בשלילה נחרצת: "ממש לא. עמדותיי והאידיאולוגיה שלי לא עומעמה ואני מתפלל בכל יום שהיא גם לא תעומעם".

''עם זה, צריך לזכור שאני חבר במפלגה, אחרון ברשימת המפלגה שיש בה יו"ר וחברי סיעה, ואי אפשר שכל אחד ינהל את המפלגה. אני אומר את דעתי במלואה בלי להסתיר דבר בתוך הסיעה, ועם זה אני מודע לכך שאני חבר ולא יו"ר. אני מודע לכך שמי שמקבל החלטה זה היו"ר", הוא אומר ומזכיר כי בסופו של יום ההסכם הקואליציוני שיתקבל צריך לקבל אישור בסיעה וגם כאן יש בכוחו להשפיע.

בהמשך הדברים התייחס סמוטריץ' להפגנה בה השתתף אתמול (ראשון), הפגנתם של תושבי הישוב כוכב השחר נגד תופעת המסתערבים המשטרתיים שהופנו כלפיהם. "המדיניות של משטרת ישראל מול המתיישבים היא שערורייה. לא יתכן שיתייחסו לציבור אידיאליסטי וחלוצי כאל אחרוני הפושעים", הוא אומר ומזכיר את תמצית האירועים שהובילו להפגנה: "הפעלת מסתערבים שהתקרבו כרועים ערבים לשכונה של כוכב השחר כדי ליצור פרובוקציה. אם משתמשים בכך עושים זאת רק במקרים קיצוניים", הוא אומר ומזכיר כי בעבר "זה קרה בסוסיא ובעדי עד. הייתה התחייבות של השר לביטחון פנים שזה לא יקרה. אני לא יודע אם המשטרה מנצלת זמן דמדומים שבו אין למעשה שר לביטחון פנים. המשטרה נופלת בפח שטומנים לה ארגוני השמאל שמכפישים את המתיישבים".

סמוטריץ' מברך על ההתעוררות של תושבי כוכב השחר. הוא מזכיר בהקשר זה את אירוע המכות שספג שומר משוטר בשער הכניסה למכמש רק משום שרצה לוודא שהדרישה ממנו לפתוח את השער החשמלי נעשית בשל צורך שהוא בגדר פיקוח נפש.

"אסור היה לעבור על כך אז בשתיקה ואסור גם עכשיו לעבור על הדברים בשתיקה", הוא אומר ומבטיח כי לצד הכלים הפרלמנטאריים שבהם יפעל למיגור התופעה יפעל גם בשטח. "אנחנו האחרונים שמגיע לנו שיתייחסו אלינו כך", חותם סמוטריץ'.