לרגל סיום לימוד מסכת ראש השנה בה מסופר על ראית מולד הלבנה וקידוש החודש, החליטו בבית הספר שיל"ת שבישוב פדואל לקיים את המצווה בדיוק כפי שהיו נוהגים לפני אלפיים שנה.

לפי מצוות  קידוש החודש -  על בית הדין הגדול לקבוע מדי חודש בחודשו, את יום ראש החודש, על פי עדותם של אנשים שראו את הירח בחידושו. בימים קדומים, היו מגיעים אנשים (שאינם פסולי עדות)  שראו את הלבנה בחידושה אל מקום הסנהדרין, ומשנתקבלה עדותם על ראיית הירח, הכריז בית הדין על היום כראש חודש, והפיץ את הידיעה על ידי השאת משואות אש בראשי ההרים.

לאחר שלמדו את הסוגיה, תלמידי פדואל בשיתוף הצוות החינוכי ובתי ספר רבים נוספים החלו להתכונן למצוות קידוש החודש. זה התחיל בניסיון של תלמידים, הורים ומורים לראות את מולד הלבנה ובכך להיות ראויים להעיד על הראייה בבית הדין.

הילדים נעזרו במכשירי טלסקופ אך בשל אובך כבד לא הצליחו לראות את המולד. הצוות החינוכי דווקא שמח. ''כך הילדים נשארו בציפייה גדולה יותר לקיום המצווה ואף הבינו מדוע קבעה המשנה כי מותר לצאת ממרחקים להעיד ואפילו בשבת. ראיית המולד אינה פשוטה ומי שרואה צריך לטרוח ולהעיד בבית הדין'', אמרו.

למחרת התאספו הילדים למעמד חקירת העדים ע"י צוות הרבנים. כאשר ראש בית הדין – הרב חיים ענזי, שהגיע במיוחד מעפולה, הכריז ''מקודש'' – כל הקהל ענו "מקודש מקודש" בהתרגשות גדולה ופרצו בשיר יעלה ויבוא.  שיא האירוע היה בערב שלאחר ההכרזה, בו היו מודיעים לכל ישראל על ההכרזה ע"י הדלקת משואות מהר להר.

הילדים הכינו מבעוד מועד לפידים ענקיים כפי שכתוב במשנה והתאספו יחד, גברים נשים וטף בגבעות שבכל ישוב וישוב. תוך דקות מועטות הועברה ההודעה לכל שמונת התחנות בכל יישובי הסביבה ובכך הצליחו התלמידים לקיים את המצווה בהידורה, בדיוק כפי שהיו עושים אבותינו לפני אלפיים שנה.

מנהל ורב בית הספר אליקים נויברגר, והרב עמירם אלבה, מובילים את הלמידה המשמעותית הזו כבר בפעם השנייה לשמחתם של התלמידים המורים וההורים. "שמחנו לראות איך לימוד התורה הופך להיות חלק מהחיים", ציינו.

ראש מועצת שומרון, גרשון מסיקה, בירך את תלמידי בית הספר והצוות החינוכי: "מדובר ביוזמה מבורכת המחברת בין עבר להווה ומדגישה את החיבור העמוק של עם ישראל לתורת ישראל. על ידי שחזור מצווה זו, התלמידים יכלו לחוש בעצמם כיצד  חיו אבותינו כאן ולהבין לעומק את חשיבות המצווה לפיה נקבע לוח השנה העברי".