הרבנית קאפח
הרבנית קאפחערוץ 7

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ראש החמ"ד, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ, להחלטה שהתקבלה בראשית השבוע ולפיה דמויות השנה הבאה שלאורן יתחנכו תלמידי החמ"ד יהיו הרב יוסף והרבנית ברכה קפאח זצ"ל.

ליפשיץ מזכיר כי "החמ"ד החליט בחמש השנים האחרונות שבכל שנה תלווה דמות ציונית דתית שאפשר ללמוד ממנה, כך שילדים מהגן ועד התיכון יתחברו אליה וירגישו מהי תורת חיים". על פי החלטה זו בשנה הנוכחית לומדים במוסדות החינוך הממלכתי דתי על דמותו ואישיותו של הרב שאול ישראלי זצ"ל.

"השנה ביקשנו לעסוק בשתי דמויות – בעל ואשתו שכל אחד מהם קיבל בפני עצמו את פרס ישראל. הרב קפאח על חקר היהדות והרבנית קאפח על תרומה לחברה, על היותה אשת חסד, מורת דרך לרבים".

ליפשיץ ממשיך ומתאר את חשיבות ההחלטה המשלבת עולם של תורה ועולם של חסד, עולמו של הרב שהיה חבר בית הדין הגדול וחברת מועצת הרבנות הראשית ופסק פסקים משמעותיים בנושאי הציונות הדתית, לצד רעייתו שהובילה את מפעלות החסד ההרואיים שלה, "יש כאן עולם שלם שילדים מגן הילדים ילמדו אותו, שהתורה היא תורה חיה, ותלמידי בתי הספר העל יסודי ילמדו את הפסקים, ייבחנו בבגרות על חלק מהפסקים. זה עולם גדול מעבר להיכרות עם הדמות והדבר מקרב את האדם למה שאנחנו מצפים, שהתורה היא תורת חיים ולא תורה חיצונית".

"כשפוגשים זוג של תורה וחסד, אנשים שפועלים למען המדינה והחברה ורואים במדינה ערך של ראשית צמיחת גאולתנו מתוך עולמה של תורה, אין לך חינוך גדול מזה", אומר ליפשיץ המוסיף כי דמותו של הרב קפאח משתלבת היטב עם תלמידי החמ"ד בין השאר בשל פעילותו הרחבה להטמעת פסקיו והלכותיו של הרמב"ם, בשעה בה כשלושים אלף תלמידי החמ"ד לומדים את הרמב"ם היומי.

על דמות החסד של הרבנית קפאח הוא קובע "זה יושב עלינו היטב", ומזכיר: "בחמ"ד יש פעילות שנתית. בכל חודש חצי מבתי הספר של החמ"ד אוספים מצרכים – 45 טון של מוצרים בכל חודש, תכנית 'חמ"ד בחסד'. זו כמות שסביבה תלמידים אוספים מצרך למצרך. מאות אלפי תלמידים ובתים שותפים לפעילות הזו. זה נוכח כמעשה וכלימוד של הצורך ללמוד חסד ולחיות חסד. אנחנו עסוקים בכך מאז ומעולם, אבל כשאנחנו רוצים להעמיק את העיסוק בכך ולחנך למשמעות הנתינה, ללמוד את זה סביב דמות שכל עניינה היה הקמת ארגוני חסד, מפעלי חסד לילדים ולמבוגרים, זה ייתן עומק ומשמעות ויוכיח שניתן להתמסר לכך כל החיים. זו דמות מופת שנלך לאורה ונצמח איתה עם תלמידינו, אנחנו כמבוגרים ואיתנו תלמידנו, ולכך אנחנו מחונכים".

ליפשיץ נשאל אם גם היות הרבנית קפאח אישה היווה שיקול בהחלטה לקבוע אותה ואת בעלה כדמויות המופת של החמ"ד. ליפשיץ אינו מתכחש לעובדה זו ואומר כי אכן "בין היתר זה היה עוד כיוון. עולם האישה גדול וחשוב ביותר לכולנו, מאז ומעולם ובוודאי בדורות האחרונים. יש מקום להנכחה הזו. זה לא 'בגלל' או 'בשביל'. זה לא שיש כאן משהו לא רלוונטי שחיפשנו שתהיה אישה אלא שזה עלה בקנה אחד וזה דבר נפלא. הרב והרבנית קפאח זה עונה על כל העולמות. אלו דמויות משובבות, מרוממות ומעצימות. אני רואה בעיני רוחי איך אנחנו גדלים איתם וצומחים, את ההצגות, את החידונים, את הפסקים, את עבודות הגמר, את השאלות שיעלו, את החסד שייעשה בעקבות זה. זה יהיה עולם גדול מאוד".

לקראת סוף השיחה עמו נשאל ליפשיץ בסוגיה שונה לחלוטין, הסוגיה הפוליטית. נזכיר כי בעקבות החלטת 'הבית היהודי' לוותר על תיק החוץ לטובת תיק החינוך דווח כי השר בנט קיים שיחות עם אישים מתחום זה ואלה שכנעו אותו למקד את דרישותיו בתיק זה. ליפשיץ נשאל אם בתוך שורת האישים הללו נכלל גם הוא, והשיב בשלילה. לדבירו כמי שמגדיר את עצמו כפקיד ממשלתי וכעובד ציבור הוא שמח שלא להיות מעורב בשאלות פוליטיות. עם זאת הוא מציין כי למי ששאל אותו באופן פרטי לעמדתו הוא השיב והתבטא אך לא היו שיחות פוליטיות והתייעצויות עם השר בנט ברוח זו.