בנייה במאחז הפלסטיני סמוך לסוסיא
בנייה במאחז הפלסטיני סמוך לסוסיאתנועת רגבים

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שיגר היום (שלישי) מכתב לנציגי הרשימה הערבית המשותפת בעקבות פגישה שנערכה עימם בשבוע שעבר שעסקה בטיפול בסוגיות הדיור ביישובי המיעוטים וכן בתופעת הבניה הבלתי חוקית במגזר הערבי.

בימים אלו מושקעים מאמצים רבים על-ידי משרדי הממשלה השונים למציאת פתרונות מערכתיים לתופעת הבנייה הבלתי חוקית בכלל, לרבות לקשיים ולבעיות אותם הציגו נציגי הרשימה המשותפת בפגישה ביחס לאוכלוסייה הערבית.

כך לדוגמא, החלטת ממשלה מס' 2365 שכותרתה "פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים בשנת 2015", הורתה על הקמת "צוות 120 הימים" בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אשר הוטל עליו לגבש תכנית לטיפול בסוגיות הדיור ביישובי המיעוטים, וכן לגבש פתרונות למצוקות הדיור ביישובי המיעוטים.

בהתאם להחלטת הממשלה, הצוות יעסוק, בין היתר, בבחינת היבטי התכנון, שיווק ופיתוח התשתיות וסיוע לפרט.

בנוסף, ציין היועמ"ש כי הוא מינה צוות בין-משרדי בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), ארז קמיניץ, אשר בודק וממפה את נושא הבניה הבלתי חוקית בהתאם למאפיינים של סוגי העבירות השונות, בין היתר, בהתייחס לאזורים השונים ברחבי מדינת ישראל וכן בוחן את התמודדותה של מערכת אכיפת החוק עם תופעה קשה זו, תוך התייחסות למגזרים שונים באוכלוסייה.

וינשטיין הזמין את הח"כים הערבים להופיע בפני צוותים אלו על מנת לקדם שיתוף פעולה שיוביל למציאת הפתרונות הנכונים אשר יקדמו את ביצור שלטון החוק ויפתרו את מצוקותיהם של ערביי ישראל.

בנוסף, התייחס היועץ המשפטי לממשלה לבקשת הנציגים כי יוקפאו כלל הליכי הביצוע של צווי ההריסה התלויים ועומדים, הן המנהליים והן השיפוטיים. וינשטיין הסביר כי כראש התביעה הכללית, הוא מחויב להבטיח כי אכיפת הדין במדינת ישראל תיעשה באופן שוויוני והגון, וללא הבדל בין אזרח לאזרח.

"מאבק בתופעת הבניה הבלתי חוקית הוא יעד אסטרטגי שעל רשויות החוק להוביל על-מנת לבצר את שלטון החוק", אמר וינשטיין, ''מאבק זה עיוור צבעים הוא. דין אחד הוא לכלל המגזרים ולכלל המקומות במדינת ישראל. משכך הם פני הדברים, עניינם של צווי הריסה בכלל, וצווים שיפוטיים בפרט, ייבחנו כל מקרה על-פי נסיבותיו ולא על-פי שיוכו המגזרי, יהא אשר יהא''.

לדברי וינשטיין, קיימים סדרי עדיפויות באכיפת הדין. ''מערכת אכיפת החוק יודעת ותדע לייצר מדרג ראוי בהליכי אכיפת החוק, תוך התחשבות, בין היתר, במצב התכנוני הקיים באזורים שונים ברחבי הארץ. מכל מקום, הקפאה גורפת של הליכי האכיפה ביחס למגזר מסוים אינה עולה בקנה אחד עם העיקרון הבסיסי של שלטון החוק".