ראובן ריבלין ואהרון ברק
ראובן ריבלין ואהרון ברקצילום: מארק ניימן, לע"מ

​נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, אירח היום (רביעי) במשכנו את צמרת עולם המשפט מישראל ומקנדה לכנס משפטי בנושא "כבוד האדם כעקרון חוקתי" בסימן חילופי הנשיאים בבית המשפט העליון.

במהלך הכנס התקיימו מספר מושבים בהם השתתפו שופטי ונשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם, בכירי המשפטנים ונציגים מן הרשות המחוקקת והמבצעת, נציגי האקדמיה וחברים בארגוני החברה האזרחית. כמו כן לקחו חלק במושבים שנערכו במהלך היום נציגים מבית המשפט העליון הקנדי בהם הנשיאה השופטת בברלי מקלקלין.

במושב שחתם את הכנס, שוחח נשיא המדינה עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר פרופ' אהרון ברק, בנושא המשפט החוקתי בישראל בהסתכלות לעבר, להווה ולעתיד.

בין יתר הנושאים דנו הנשיא ריבלין והנשיא ברק על חשיבות כינונה של חוקה בישראל והזהירו מפני הפיכתו של בית המשפט העליון לגוף פוליטי, "אוי ואבוי לנו אם יהיה בית משפט לחוקה", אמר הנשיא, "משום שאז יכולים להופכו פוליטיקאים לבית משפט פוליטי".

על החוק שמטרתו להגביל את כוחו של בית המשפט העליון אמר ריבלין, "חוק זה למעשה הוא חוק עוקף כנסת החורג מהכללים שקבעה הכנסת עצמה". בהתייחסו להרכב הוועדה למינוי שופטים אמר הנשיא, "אני מזהיר מפני הרחבת הועדה למינוי שופטים ומכניסת שיקולים זרים. הרף לכם מהמחשבה להרחיב את הועדה - עלינו להבטיח דמוקרטיה איתנה, חלק רב בסיבות לאיתנותה נתון במערכת בית המשפט העליון. אני חושב שהריבון היא כנסת ישראל, אך כנסת ללא הפרדת רשויות, תהיה פגיעה בדמוקרטיה".

נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק אמר כי כיום בישראל "מתקיימת חוקה רזה, על כרעי תרנגולת, באופן כזה שאם הכנסת תפגע בזכויות שבחוק יסוד כבוד אדם וחירותו היא תעשה פעולה בלתי חוקית ובית המשפט יכול לתת סעדים, מהבחינה המוגבלת הזו יש לנו חוקה". בתגובה אמר הנשיא ריבלין כי גם החוקה הרזה אינה קובעת את גבולות הגזרה, "אנחנו קובעים ברמה המשפטית עובדה שיש חוק עוקף בג"צ ולכן הזהרתי את חברי הכנסת כי הם לא עוקפים את בג"צ בחוקים הללו אלא את הכנסת עצמה, כי הם חורגים מעקרונות שהכנסת קבעה. בית המשפט צריך להיות יותר נועז כדי להבטיח שלא נחיה במדינה שאיננה דמוקרטית".

אהרון ברק  הוסיף כי "אין חוק עוקף בג"צ- הבעיה היא חוק עוקף דמוקרטיה. כאשר הכנסת פוגעת בזכות פרט שהיא עצמה קבעה היא פוגעת בדמוקרטיה. השיטה אינה מושלמת ויש מקום לשינויים אך היא טובה מאוד. אני מזהיר משינוי שיטת הסיניוריטי. יש לי הרבה ביקורת עליה אך יתרונותיה גדולים וזו מסורת יפה וטובה וראויה".