נתניהו וליצמן. ארכיון
נתניהו וליצמן. ארכיוןצילום: אביר סולטן, פלאש 90

1. רבים שמחו ודאי אתמול לשמוע שבהסכם הקואליציוני בין הבית היהודי ליהדות התורה יש סעיף מפורש לפיו שתי המפלגות תפעלנה לחקיקת "פסקת ההתגברות".

לטובת מי שאיננו זוכר, מדובר בחוק שיאפשר לחוקק מחדש חוק שבג"ץ פסל, תחילה הוראת שעה ובהמשך כחוק קבוע.

אולם, הבוקר התברר הבלוף. הסעיף אמנם נכנס להסכם עם יהדות התורה, וסביר מאוד להניח שהוא יעטר את ההסכמים עם ש"ס, הבית היהודי וישראל ביתנו. אולם, ההסכם עם מפלגת "כולנו" כולל סעיף מפורש לפיו המפלגה לא תחויב לתמוך בחוקים הללו, ובלי "כולנו", כידוע, אין לקואליציה רוב.

כך נתניהו יוצא טוב לכאורה כלפי כל הצדדים, אבל ברגע האמת ימצא את עצמו נכנע פעם נוספת, כניעה מרצון, לתכתיביה של חונטת המשפט.

2. אם כבר דיברנו על כחלון, אז בטובכם תרשו לי איזו שאלה או שתיים על מי שנתפס כתקווה החדשה של הפוליטיקה הישראלית, הרפורמטור הגדול שלא שכח, לטענתו, את הילדות הקשה בגבעת אולגה.

כחלון צירף למפלגתו את אחד המומחים הגדולים ביותר במדינת ישראל בתחום הרווחה, אלי אלאלוף. ואיזה תיק הוא דרש בשבילו? את תיק הגנת הסביבה. נשמע לכם הגיוני? לי לא.

ב"ארגז הכלים" שדרש כחלון היה מטבע הדברים גם תיק השיכון. 9 חברי כנסת יש בסיעת "כולנו" מלבד כחלון. המתאים ביותר לתפקיד שר השיכון הוא עבריין בניה? באמת?

3. מי שרוצה להבין למה ההסכם עם יהדות התורה נראה ארוך ומרובה בסעיפים ופרטי פרטים מוזמן לפנות לגב' דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. 

הגב' זילבר החליטה לאחרונה, בצעד שנוי במחלוקת, לחסל את מוסד "הכספים הקואליציוניים" בעבר היתה מקבלת כל מפלגה סכום מסוים, ואותו היתה מנתבת ליעדים שבהם היא מעוניינת. כעת יבוצע הכל מראש, באופן מסודר, בתוך התקציב ו(לפחות לכאורה) מעל השולחן.

זה עושה לכולם את החיים יותר קשים, אבל האמת היא שלא בטוח שזה רע. הפיכת ההסכמות למסודרות תצריך הרבה יותר חשיבה מראש והתווית מדיניות גלויה, אולם מנגד היא תמנע תופעות בעייתיות שהיו בעבר ולא רק במגזרים אחרים.

4. מי ששמע הבוקר את אריה דרעי גילה שהסעיף המרכזי ביותר באידיאולוגיה המעודכנת של ש"ס הוא מע"מ 0 על מוצרי יסוד. מדובר אמנם ברעיון רע, אבל לא באמת נורא, השאלה היחידה היא איך זה הפך פתאום לדגל החשוב ביותר.

התשובה נעוצה בהסכם שחתם נתניהו אתמול עם יהדות התורה. בהסכם נתן נתניהו לחרדים האשכנזים שורה ארוכה מאוד של הישגים, ולמי לא נשארו הישגים להשיג, חבריהם המזרחיים בש"ס. עוד פעם האשכנזים דופקים את המזרחיים.

לדרעי לא נותרה ברירה אלא להתעקש על הדרישה המשמעותית האחרונה שעוד נותרה בחוץ, מע"מ 0 על מוצרי יסוד, דרישה שנתניהו יתקשה להיענות לה לנוכח התנגדות שר האוצר המיועד, משה כחלון, למהלך. כעת נותר לנו לחכות ולראות כמה מהר יסגור נתניהו את הקצוות עם יתר השותפות, ומתי תושלם סופית מלאכת המרכבה.