סטיבן הרפר
סטיבן הרפררויטרס

ראמ"מ קנדה, סטיבן הרפר, נועד בבגדאד (2 במאי) עם ראמ"מ עיראק, חיידר אל-עבאדי, ודן עימו בעיקר בנושאי ביטחון, בהמשך המאבק במדינה האסלאמית של דאעש ובהתמודדות עם המשבר ההומניטרי שנגרם כתוצאה מנפילת אזורים נרחבים בעיראק ובסוריה בידי מליציות אסלאמיות קיצוניות.

על רקע הביקור, הודיע הרפר על הקצאת סיוע נוסף בסך של 139 מיליון דולר לטיפול במשבר ההומניטרי במזרח התיכון, ממנו יועברו 39 מיליון דולר לזירת עיראק, 19.55 מיליון דולר לזירת סוריה, 10.65 מיליון דולר לזירת לבנון ו-9.3 מיליון דולר לזירת ירדן.

בהודעת ראמ"מ קנדה הודגש, כי דאעש מהווה איום על הציבור הקנדי במדינה עצמה ומחוצה לה, והוא אף מאיים על ביטחון העולם. אשר על כן, נאמר בהודעה, כוחות קנדיים הפועלים במסגרת הקואליציה הצבאית הבינלאומית, מסייעים לצבא עיראק בלחימתו בדאעש והם רשמו הישגים חשובים בפגיעה בארגון הטרור האסלאמי הקיצוני.

קנדה היא אחת המדינות המובילות החברות בקואליציה הצבאית הבינלאומית נגד דאעש. המשימה הצבאית של הכוחות הקנדיים הוארכה באישור הפרלמנט עד ה-30 במרץ 2016, והיא כוללת 69 יועצים צבאיים, מטוס תדלוק אווירי מסוג CC-150 Polaris, שני מטוסי איסוף מודיעין מסוג CP-140 Aurora ושישה מטוסי קרב מסוג CF-188 Hornet. כ-600 אנשי צוות אוויר מתחזקים את המטוסים הקנדיים הפועלים בשמי עיראק וסוריה.

עד ה-25 באפריל השנה ביצעו המטוסים הקנדיים 829 גיחות מעל עיראק, מהם 540 גיחות של מטוסי הקרב, 149 גיחות של מטוס התדלוק האווירי ו-140 גיחות של מטוסי איסוף המודיעין. קנדה העניקה לצבא עיראק ציוד שאינו משמש ללחימה בשווי של כ-10 מיליון דולר וסייעה להעברה לעיראק של ציוד לחימה ותחמושת שמקורו במדינות אחרות.

בשנים האחרונות הידקה קנדה את היחסים עם עיראק, כפי שבא הדבר לידי ביטוי באפריל 2013 בפתיחת נציגות דיפלומטית בבגדאד וב-2014 בחנוכת נציגות מסחרית ומרכז לקבלת ויזות באירביל בירת האוטונומיה הכורדית.

"רה"מ עבאדי ואנוכי ניהלנו שיחות פרודוקטיביות על מאמצינו המשותפים לפגוע בדאעש ולהתמודד עם הצרכים ההמוניטריים", אמר רה"מ הרפר. "קנדה לא תשב בחיבוק ידיים כאשר דאעש מאיים על אזרחים קנדים ומבצע פעולות ברבריות של אלימות שאין להן הצדקה נגד אזרחים תמימים. אנו נמשיך לסייע למאבק בדאעש כחלק מהקואליציה הבינלאומית נגד ארגון טרור זה".