תערוכת יחיד
תערוכת יחידצילום: נורה סטנשו

מאיאסטרה, היא שמה/כינויה של ציפור סמלית או אלגורית במיתולוגיה הרומנית.

נורה סטנשו מזדהה עם המאיאסטרה. ברומניה היא היתה "ז'ידנקה" (יהודונת) - ציפור שונה ו'אחרת'. כשהגיעה לישראל היא הפכה ל"רומנייה", ציפור זרה שהתעופפה מהרי הקרפטים ומן המטרופולין-הבירה בוקרשט וצנחה בחולות הנגב הצפוני ובעיר הפריפריאלית אשקלון.

גם בציורי טבע-דומם של נורה סטנשו כלי הפורצלן, הבגדים המסורתיים, ספרי השירה והשטיחים משמשים אותה כחפצי-זיכרון טעונים וכשאריות מזהות אחת אשר מתערבבים עם הזהות האחרת.

ציורי הדיוקנאות העצמיים, ציורי טבע-דומם וציורים עם דימויים של הציפור הרומנית המופלאה. ציורי הדיוקנאות מאפשרים לה לנוע בזמן ובמקום, ללבוש ולפשוט זהויות, לחשוף ולהחצין משמעויות. המקור לדמויות הוא דיוקנה העצמי, אבל הן אינן היא. הן נשים מומצאות, בדיוניות, שיש בהן השתקפות מוקצנת או מוגזמת של האמנית או ביטוי למשאת נפש או פנטזיה שלה.

בחלק ניכר מן הציורים פניה מצוירות מאחורי או בתוך דגמים דקורטיביים מורכבים. הדגמים הדקורטיביים מזכירים רקמות ותחרות מארץ מולדתה, רומניה. המסך/וילון משמש כקוד חזותי המסגיר את זהות המצוירת. הדגמים הדקורטיביים הם גם 'תמונות נפש' אשר צפות ועולות מן הפְּנִים אל הפָּנִים, מחצינות ומקצינות הלכי רוח, תחושות, זיכרונות, חלומות, געגועים ורגשות.

בשנים האחרונות נורה סטנשו עולה לרגל לאתרי ילדותה ובגרותה. היא מלקטת שרידים מתקופה שונה ואחרת מזו של ההווה הרומני. שוב ושוב היא מחפשת בין השרידים את מראות הרפאים שנעלמו ואינם (למשל, בסרטי הווידיאו התחנה, הסתכל מסביב ו-הגלקסיה הרומנית). הגלקסיה הרומנית שהכירה התנפצה ורסיסיה התלכדו לגלקסיה חדשה אשר נעה בחלל אחר, ביקום מקביל לזה שבו היא חיה כיום או בו היא חיה בעבר. זוהי תערוכת יחיד במוזיאון לאמנות ישראלית, רמת גן. האוצר: חיים מאור.