נפתלי בנט
נפתלי בנטפלאש 90

לילה גדוש שיחות ועימותים עבר על מקורבי ראש הממשלה ומקורבי השר נפתלי בנט המתבצרים לפי שעה בעמדותיהם, פחות מיממה לתום התקופה שהוקצבה לראש המשלה להציג את ממשלתו בפני הנשיא.

התקופה המדוברת תסתיים הלילה בחצות. ראש הממשלה לא יצטרך להציג את ההסכמים הקואליציוניים שהשיג, אך יצטרך להופיע בפני הנשיא ולדווח לו אם עלה בידו להשיג רוב של 61 מנדטים לקואליציה שלו או לא.

במידה ולא יעלה בידו של ראש הממשלה להגיע ל-61 מנדטים יצטרך הנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הקואליציה על חבר כנסת אחר. חבר כנסת זה יכול להיות גם מי שאינו יו"ר סיעה אלא די בכך שהוא נכון ומסכים לקבל על עצמו את התפקיד. חבר כנסת זה יכול להיות מבכירי הליכוד או לחילופין חבר הכנסת יצחק הרצוג. במידה וחבר כנסת זה לא יצליח להקים ממשלה יוחלט על מועד לבחירות חדשות בתוך שלושה חודשים.

במהלך הלילה האחרון הציב השר בנט, יו"ר המפלגה האחרונה שטרם נחתם עימה הסכם קואליציוני, דרישה לקבל לידיו את תיק החוץ או את תיק הביטחון יחד עם תיק המשפטים. על פי דיווחים שונים אנשיו של ראש הממשלה העבירו מסר לפיו קיימת נכונות מצידו של נתניהו למסור את תיק המשפטים ל'בית היהודי' אך זאת בתמורה לויתור על תיק החינוך. באשר לתיקי החוץ והביטחון מסרב ראש הממשלה לקבל את הדרישה.

בליכוד מאשימים את השר בנט כמי שפועל מתוך תסכולים אישיים ובשל כך יביא להפלת ממשלה לאומית עוד בטרם קמה. בבית היהודי מנגד טוענים כי הליכוד השפיל את המפלגה כאשר הותיר אותה בקצה התור הקואליציוני ולקח מידיה את תיק הדתות באופן חד צדדי והעביר אותו לידי ש"ס על אף הבהרות נחרצות שהועברו לו בדבר החשיבות שרואים במפלגה בתיק הדתות.

חברי הכנסת מטעם הליכוד מירי רגב ודני דנון התבטאו בשעות האחרונות וקבעו כי הטענות להשפלת 'הבית היהודי' הן חסרות בסיס לנוכח שורת המשרות שהוצעה למפלגה ובכללה תיק החינוך, תיק החקלאות, תיק התרבות, סגנות שר הביטחון וראשות ועדת החוקה. כזכור, בראיון לערוץ 7 אמרה גם סגנית השר, חברת הכנסת חוטובלי, דברים דומים כשקבעה כי מי שמקבל לידיו את התיק החשוב ביותר אחרי תיק הביטחון, קרי תיק החינוך, אינו יכול לטעון לפגיעה בו ועליו להיות מרוצה מאוד מההישג אליו הגיע.

במרוצת השעות הקרובות ימשיכו מקורבי הצדדים וצוותי המו"מ בניסיונות למצוא דרכי גישור והצעות פשרה שיקרבו בין ראשי המפלגות.