בית רוקח
בית רוקחצילום: שמוליק מסוט

בפסח תרמ"ז(1887), נערך טקס חנוכת עשרת הבתים הראשונים של השכונה הראשונה בתל אביב.

 הרחק מיפו ובמרומי דיונת החול חגגו המתיישבים את תחילת מימוש החזון של הקמת שכונה עברית ראשונה, אותה קיוו לפתח לכרך שוקק חיי תרבות עברית ומסחר. החלום הפך למציאות, נווה צדק היוותה השראה להקמת העיר תל אביב וכולכם מוזמנים לחגוג ולהכיר תודה למתיישבים הראשונים.

בית רוקח הוא פנינה אדריכלית, שעבר לאחרונה שיפוץ וחידוש התצוגה . כבר בכניסה חשים בקצב חיים אחר ובתחושת יצירה. בכל יום שישי בשעה 12:00 הדרכה בבית רוקח הכוללת תה ורדים ותופינים. ההדרכה כשעה .

חדר האוכל נראה כאילו ורק הרגע ישבו האורחים המכובדים ובני המשפחה לסעודת השבת. על השולחן כלי האוכל המקוריים והנה שמעון רוקח מקדש על היין, אדון שלוש מזמר ניגון עתיק והרב פינס מלמד את הילדים את שיר החלוצים שכתב "חושו אחים חושו".

את בנו הצעיר של רוקח, ישראל, שכיהן מאוחר יותר כראש עירית תל אביב אחרי דיזינגוף לתקופה של 17 שנה תפגשו ליד שולחן הכתיבה. הוא עסוק בכתיבת נאום לרגל הקמת המדינה. על הקירות צילומי משפחה וצילומי אירועים משמעותיים בהם תמונות נדירות מתקופת גרוש יהודי יפו ותל אביב על ידי הטורקים אל פרדסי המושבות הרחוקות.

כשתבואו להצגות "שעה בחולות" ו -"קברט נווה צדק",יקבלו את פניכם דמויות מהעבר שיזמינו אתכם בלבביות להצטרף לאווירה ולהתהדר בכובע או תכשיט מהתקופה.

בגן הבית המעוטר פסלים, תוכלו לפני ההצגה להתכבד ממטעמי התקופה,או לקנח במרמלאדות,חלווה בטעמים שונים, קליפות תפוזים מקורמלות וגזוז בשלל צבעים . מוסיקה וסרטים תקופתיים ילוו אתכם עד לתחילת ההצגות.

בית רוקח זכה במקום הראשון בתחרות אירופאית לשימור אתרים וכן בפרס המועצה לשימור אתרים. ייחודו של הבית בהיותו המבנה ההיסטורי היחיד בשכונה המאפשר כניסת מבקרים ומעניק להם חוויה ייחודית של ראשית ההתיישבות באמצעות מפגש אותנטי עם הווי החיים של המאה ה-19. בקומתו השנייה שימש הבית כבית וועד לתושבי השכונה ומנהיגיה. בקומה זו, המרוצפת עדיין באותם האריחים הציוריים, מתקיימות כיום ההצגות.

"שעה בחולות" – חוויה תיאטרלית:

שני שחקנים, בובות תיאטרון וחפצים מרהיבים המביאים בהומור ובאהבה תמונות מימיה הראשונים של נווה צדק. יחד עם העלמה חנה רוקח תפגשו הווי חיים ססגוני, תתרגשו מחתונה הזויה ותתאהבו

כמוה בבחיר ליבה ובצלילי כינורו המפעימים את הלב. הצגה פיוטית ומרגשת על משפחת רוקח,שכונת נווה צדק והעיר תל אביב. בגן הבית תתכבדו בתה וורדים, גזוז בטעמים שונים ותופינים. לפני ההצגה יתקיים סיור מודרך בבית. משך האירוע כשעתיים.

ההצגה "קברט נווה צדק"

תל אביב התוססת של שנות העשרים והשלושים בערב עסיסי של תאטרון ,שירים ומטעמים. בלב נווה צדק, בתוך בית קסום ועתיק, מתעורר לחיים בית קפה בוהמייני שוקק ויצירתי. על כוס תה מחוזקת במעט וויסקי, נפגשו שחקני התיאטרון, המשוררים, המוסיקאים והבורגנים, ויחד עיצבו את דמותה של העיר החדשה.

בבית הקפה, תפגשו בשתיים מהדמויות הבולטות של התקופה: אביגדור המאירי הסטיריקן ומייסד תיאטרון "הקומקום", וברוך אגדתי הכוריאוגרף, מפיק הנשפים והעדלאידות המפורסמות בת"א. לבית הקפה נכנסת ג'יני, חלוצה צעירה ויפה, זמרת לשעבר, שהגיעה מאמריקה עם שק תקוות וחלומות על בניית א"י. שלושתם מנסים לפצח מהי תרבות עברית, מהו זמר עברי ומהי אהבה עברית.

בית רוקח, נתרם על ידי יורשיו של שמעון רוקח למוסד ציבורי, אך במרוצת השנים נזנח וננטש. נכדתו של שמעון רוקח, הפסלת לאה מג'רו מינץ, לקחה על עצמה את מלאכת שיקום הבית בשנות השמונים ועם השלמת מלאכת השיקום פתחה אותו לציבור הרחב. לאה שמרה על אופיו הצנוע והשתמשה בדיוק באותם החומרים שבהם השתמשו בנאי התקופה.

לאה מהווה דוגמה ייחודית לאדם פרטי ששיקם מבנה היסטורי ופתח אותו לציבור מכספו שלו. בעקבות פתיחת הבית בשנות ה-80 והעלאת סיפור הקמת השכונה לתודעה הציבורית החלו מדריכי התיירים לבקר בשכונה שאז עוד הייתה עזובה ומתפוררת.

פסלי הנשים של לאה מעטרים את גן הבית ,בפסליה היא נותנת ביטוי לתפיסה הנשית באומנות ועושה זאת בהרבה דמיון והומור.במבנה נפרד השוכן בחצר הקדמית של הבית יש גלריה לאומנות בה מתקיימות תערוכות מתחלפות. ניצן מינץ, הנינה של שמעון רוקח ונכדתה של לאה, היא אמנית המשלבת בכישרון נדיר כתיבת שירה עם אמנות ומציגה את עבודותיה ברחובות העיר ובגלריות בארץ ובעולם. בית רוקח, רחוב שמעון רוקח 36, נווה צדק.