שחקן הקולנוע והתיאטרון אריה (אלבר) אליאס, זוכה פרס אופיר על מפעל חיים, נפטר היום (חמישי) בגיל 94.

בקולנוע שיחק בסרטים רבים, בהם "נורית" ו"אריאנה" בבימוי ג'ורג' עובדיה, "השוטר אזולאי" בבימויו של אפרים קישון, "קזבלן" ו"עליזה מזרחי" בבימויו של מנחם גולן, "צ'רלי וחצי", ו"חגיגה בסנוקר" בבימויו של בועז דוידזון, "הילד מעבר לרחוב" שביים יוסף שלחין ו"נשים" בבימויו של משה מזרחי. 

אליאס נולד וגדל בכורדיסטן העיראקית והיה היהודי הראשון שהתקבל לאקדמיה לאמנויות יפות בפקולטה לדרמה בבגדד בשנת 1941. בשנת 1947 עלה לישראל, עם רקע במשחק בתיאטרון. את דרכו לישראל עשה במשאית שהובילה תמרים מבגדד.

מיד לאחר עלייתו שירת בפלמ"ח ובהמשך בצה"ל במלחמת העצמאות. בשנות החמישים למד קולנוע בפריז, עבד בתעשיית הסרטים בצרפת והשתלם באמנות התאטרון אצל ז'אן-לואי בארו, מרסל מרסו, ז'אן וילאר ורנה סימון.

שרת התרבות, לימור לבנת, הביעה את צערה על מותו של אליאס: "הוא אחד מחלוצי התיאטרון והקולנוע הישראליים, ובמשך עשרות שנים אלו היו ביתו הראשון. הוא גילם בכישרון רב עשרות תפקידים מגוונים, ולא נתן לדבר לעצור את תשוקתו העזה למשחק. דורות של ילדים, בני נוער ומבוגרים גדלו על משחקו ותפקידיו ב'שוטר אזולאי', 'קזבלן' ועוד רבים שהפכו לקלאסיקות, כשהוא שובה את קהלו בדמויות אותן שיחק ברגש רב. לכל אורך יצירתו, גם כשההפך לשחקן מוכר ועטור פרסים, הוא נותר צנוע ואהוב על ידי כולם. מותו הוא אבידה לתרבות הישראלית, שבה שמור לו מקום של כבוד כאחד מגיבוריה".



ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב "אריה אליאס היה שחקן אהוב על דורות של ישראלים שראו את כישרון המשחק שלו. הדמויות שגילם ריגשו אותנו. יהי זכרו ברוך".

אליאס יובא למנוחות בבית העלמין מנוחה נכונה בכפר סבא מחר (ו') ב-11:30.