מצפה נפתוח
מצפה נפתוחצילום: אלכס גייפמן

היום,( חמישי) ,הוצגה לראשונה לציבור, תכנית אלטרנטיבית שתאפשר לשמור על פארק הטבע הקהילתי שבמצפה נפתוח בירושלים. זוהי הפעם הראשונה שעולה לדיון הצעה סדורה לפיתוח של מצפה נפתוח שלא למטרות בנייה ובאופן שיאפשר לשמר את הערך האקולוגי של המקום.

לפי התכנית החדשה יוקם במצפה נפתוח מרכז חינוך ללימודי אקולוגיה ומגוון ביולוגי. המרכז ישתמש במצפה נפתוח ויער רמות כ"כיתת לימוד חיה" ויאפשר לימוד חווייתי תוך חשיפה לאוצרות הטבע של המקום. המרכז יוצב בשולי היער כדי למנוע פגיעה סביבתית ויכלול מבנה מרכזי ופינות לימוד פתוחות וכן רשת שבילים שתחבר את המרכז למוקדי העניין העיקריים.

הלחצים לפתח שטחים פתוחים, וביניהם מצפה נפתוח, הינם בלתי פוסקים ובהתחשב בחיים הדינאמיים בישראל והעלייה המתמדת בגודל האוכלוסייה צפויים להמשיך ולהחמיר. כתוצאה, במהלך 60 השנים האחרונות, למעלה מחמישים אחוזים משטח היערות בירושלים הפכו לשטחי בטון ומלט על חשבון כל מגוון ביולוגי אשר היה בהם.

מצפה נפתוח היה מוגדר על פי תכנית המתאר הארצית ליער וייעור כ"יער טבעי לשימור" כחלק מיערות ירושלים הנעלמים. זוהי הקטגוריה המחמירה ביותר שתכנית המתאר מגדירה כדי להגן על שטח פתוח. מצפה נפתוח מהווה ריכוז מיוחד של מגוון ביולוגי בישראל בכלל ובירושלים בפרט, נמצאים בו מעל חמש מאות מינים של צמחים שרבים מהם מוגדרים כערכי טבע מוגנים, מעל 100 מינים של ציפורים ו-100 מינים רבים של יונקים.

חשיבות מיוחדת קיימת בשימור מצפה נפתוח עבור אוכלוסיית הצבאים הגדולה שחיה בו. לאחר אובדן מרבית אוכלוסיית הצבאים בעמק הצבאים, עדר הצבאים במצפה נפתוח מהווה את האוכלוסייה הגדולה והבריאה ביותר של צבאים ביערות ירושלים. ספק אם יש עוד עיר בירה בעולם עם טבע מיוחד ונגיש כל כך בתוכה.

פרופ' אלון טל, יו"ר ועדת מפ"ק של דירקטוריון קק"ל: "בהתאם למדיניותה, קק"ל רואה לעצמה חובת נאמנות ציבורית להגן על יערות הארץ ובעלי החיים השוכנים בהם, כמורשת טבעית וייחודית השייכת לתושבי ישראל. השמירה על אוכלוסיית הצבאים ושלל ערכי הטבע במצפה נפתוח הינה חובה מוסרית כלפי הדורות הבאים כדי שגם הם יוכלו להנות מצבאים בטבע, ולא רק בגני חיות."

גאל גרינוולד, סגן יו"ר קק"ל: "בספר בראשית מופיע הביטוי 'לעובדה ולשומרה'. ביטוי זה מאפיין את תפיסתה של קק"ל – מצד אחד פיתוח אך מצד שני שימור של הסביבה הטבעית. מצפה נפתוח מהווה נקודת חן עבור תושבי ירושלים, מקום לקחת את הילדים לטייל, לשחק, לרוץ ויש לשמור עליו ככזה."

ביום העיון השתתף גם סגן ראש עיריית ירושלים, מר תמיר ניר, אשר הביע תמיכה במאבק לשמירה על מצפה נפתוח וציין את חשיבות השמירה על השטחים הטבעיים "יותר ויותר אנשים מבינים כי השהייה בטבע והטיול בו הופך אותם לאנשים מאושרים יותר. צריך להגן על שטחי הטבע בתוך הערים וכמו שנאבקנו והצלחנו לשמור על עמק הצבאים אני מאמין שנצליח גם במאבק הזה."