לכל אדם, לא משנה מה שורשיו, יש אפשרות לבחור בטוב.
לכל אדם, לא משנה מה שורשיו, יש אפשרות לבחור בטוב.Thinkstock

בצל המתיחות בחודשים האחרונים בין רוסיה וקנדה סביב סיפוח חצי האי קרים והמלחמה באוקראינה, העבירה וועדת החקירה הממלכתית ברוסיה בקשת הסגרה לידי שלטונות קנדה, בה הם מבקשים להסגיר לידיהם את ולדימיר קטריוק, אזרח אוקראיני לשעבר ששירת בזמן המלחמה כחייל ביחידת העילית של הצבא הנאצי, ה"ואפן אס.אס".

קטריוק הודה לפני מספר שנים כי אכן שירת ב"ואפן אס.אס.", לאחר שבית משפט קנדי הרשיע אותו בשנת 1999 כי השיג את האזרחות הקנדית במרמה מאחר ולא דיווח לשלטונות הקנדיים על עברו הנאצי. למרות זאת, הכחיש קטריוק כי השתתף במעשי טבח שונים, לרבות אחד ממקרי הטבח המפורסמים שאירעו בבלארוס במהלך מלחמת העולם השנייה. בשנת 1943 פשטו חיילים נאציים על הכפר קאטין בבלארוס ורצחו 1943 מתושבי המקום. לאחרונה פורסם ברוסיה מחקר ממנו עולה כי קטריוק היה אחד מהחיילים הנאציים שהשתתפו בטבח, אולם קטריוק טען כי הוא דווקא הגן על התושבים המקומיים מפני פרטיזנים וכוחות מזויינים אחרים.

ראשי הקהילה היהודית ברוסיה, כמו גם מכון ויזנטל וארגונים יהודיים נוספים, ביקשובשנים האחרונות מהקרמלין לדרוש את הסגרתו של קטריוק מקנדה ולהעמידו לדין על פשעי מלחמה. ברשימת הפושעים הנאציים המבוקשים בעולם שעדיין בחיים, אותה מפרסם מכון ויזנטל מדי שנה, דורג קטריוק במקום השני בשנת 2015.

"כאשר לוקחים בחשבון את חומרת פשעיו של קטריוק ואת העובדה כי חבריו הועמדו לדין ונידונו למוות על אותם פשעים בדיוק, הדבר הנכון הוא להגיש בקשת הסגרה על מנת להעמידו לדין על שיתוף פעולה עם הנאצים. אנו סומכים על שתוף הפעולה הבלתי מסוייג של ממשלת קנדה. אנו זוכרים שקנדה היתה בת בריתנו במלחמה עם הנאצים", כך נמסר בהודעה שפירסם קיריל קלינין, המזכיר הפוליטי השני של שגרירות רוסיה בקנדה.

בממשלת קנדה בחרו בתגובה להתמקד דווקא בסיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה. בהודעה שפירסמה דוברת משרד המשפטים הקנדי, קלריסה למב, היא סירבה להגיב על בקשת ההסגרה הרוסית וטענה כי חוקי הגנת הפרטיות הקנדיים מונעים ממנה להתייחס לבקשת ההסגרה כנגד קטריוק. עם זאת, היא התייחסה לנעשה באוקראינה. "לעולם לא נקבל או נכיר בכיבוש הבלתי חוקי של חלקים מאוקראינה או בסיפוח של חצי האי קרים על ידי רוסיה" אמרה למב.