ניתוח השלה השתלות
ניתוח השלה השתלותthinkstock

איש עסקים בן 50 תובע בבית המשפט המחוזי בתל אביב פיצוי בגובה מיליוני שקלים, בטענה שקיבתו נכרתה בשל אבחנה לקויה, ואף על פי שלא סבל מגידול ממאיר והיה אפשר להסתפק בטיפול אנטיביוטי בלבד.

העיתון "ישראל היום" מדווח כי בשנת 2013 החל התובע לסבול מכאבי בטן עזים. הוא נשלח לבדיקות שונות ובבדיקת גסטרוסקופיה עלה חשד כי הוא סובל מסרטן קטלני בקיבה והומלץ לו לבצע כריתה.

בידי התובע היתה בדיקת מעבדה נוספת, וממנה עלה כי מדובר בגידול שפיר, אולם בדיקה חוזרת של הממצאים בהדסה לא העלתה תוצאות חד־משמעיות ועלה הצורך בבדיקת ביופסיה נוספת. זו בוצעה במהלך הניתוח, ואז התגלה כי אכן מדובר בגידול שפיר (מסוג "malt lymphoma"), שבו אפשר לטפל בעזרת אנטיביוטיקה. על פי כתב התביעה למרות התוצאה החליטו הרופאים להמשיך בניתוח ולכרות בכל זאת את הקיבה.

פרופ' אילן חרוזי, מומחה לכירורגיה כללית ולשעבר מנהל המחלקה הכירורגית בבית החולים וולפסון, קבע בחוות דעת כי "הצוות הרפואי חרג מהפרקטיקה המקובלת, התעלם מההמלצות בעניינו של המטופל ומסיבה לא ברורה ביצע כריתת הקיבה ללא בירור נוסף", סיכם.

מומחה נוסף שחוות דעתו מופיעה בכתב התביעה, ד"ר נתנאל הורביץ, מומחה לרפואה פנימית והמטולוגיה ומנהל תחום המחקרים הקליניים ומרכז תחום הלימפומה במכון ההמטולוגי ברמב"ם, סבר גם הוא שהטיפול שניתן לחולה היה שגוי. "הצוות הרפואי פעל שלא על פי הנהוג והדרוש, בכך שהזדרז לבצע כריתת קיבה מבלי שהתקבלה אבחנה ברורה של המחלה".

על פי כתב התביעה, מאז הניתוח החל התובע לבקר באופן תדיר במרפאת כאב, תוך שהוא סובל מחוסר תיאבון, כאבי בטן, נפיחויות, גזים וחולשה כללית. כמו כן, הוא סובל מהפרעות שינה ומהזעת יתר, מתקשה בתפקוד יומיומי, נאלץ לנטוש את עבודתו כקבלן ומטופל בקנאביס רפואי. עוד נטען בתביעה כי בשל כריתת הקיבה חשוף החולה לסיבוכים עתידיים.

מבית החולים הדסה נמסר בתגובה כי "המרכז הרפואי הדסה מציע שירות רפואי מן המקצועיים בארץ ומקפיד על רמת טיפול מצוינת. קיבלנו את התביעה ואנו לומדים אותה, נגיב כמקובל בבית המשפט".