כינים
כיניםצילום: Thinkstock

הכינים מהוות את אחד המטרדים הגדולים ביותר עבור ההורים. הטיפול דורש השקעה ומעקב ובמשרד החינוך ביקשו לסייע בטיפול בכינים ופרסמו את הדרכים הטובות ביותר להתמודדות איתן.

במשרד מספרים כי כ-75% מילדי ישראל נגועים בכינמת, לפחות פעם אחת בחייהם. עכשיו הסכנה עוברת גם לבני הנוער ובמשרד החינוך מסבירים כי "הסלפי הביא למגפת כינים", כאשר בני נוער עומדים יחד כדי להצטלם.

על מנת למנוע את ההידבקות ממליצים במשרד החינוך לבדוק את שיער הראש בצורה שיטתית ובקביעות ולהקפיד על סירוק יומי במסרק סמיך, כך גם אם נדבקנו נוכל לטפל כאשר יש כינים בודדות על הראש".

אם לא עלה בידיכם והילדים נדבקו, או אז יש לסרק את השיער במסרק סמיך לשם הרחקת כינים וביצי כינים, להשתמש בתכשירים שאושרו לשימוש על ידי משרד הבריאות ולהקפיד לפעול על פי הוראות השימוש.

אסור להשתמש בנפט או בחומרים כימיים אחרים. במשרד החינוך מבקשים מהמורים ליטול חלק במאבק בכינמת ולקיים פעילות חינוכית הכוללת הסברה על התופעה, על הגורמים לה ועל האופן שבו אפשר למנוע אותה, תוך שימוש בחומרי למידה קיימים ומותאמים לגילאים הצעירים ובחומר מקצועי-מדעי לגילאים הבוגרים יותר.

במקרה של חשד להימצאות תופעת הכינמת בכיתת הגן או בית הספר יש לדאוג כדלקמן:

במקרה פרטי: יש ליידע את הורי התלמיד בדיסקרטיות תוך הקפדה כבודו של התלמיד ועל צנעת הפרט.

במקרה של התפשטות והדבקה יש ליידע את כלל ההורים בכיתה ולגייסם לשיתוף פעולה ולשים לב:

  • אין לפגוע רגשית בתלמיד הנגוע בכינמת או לגרום לו תחושה של בושה.
  • אין לבדוק את ראשו של תלמיד ללא אישור הוריו.
  • אין להרחיק ממוסד חינוכי תלמיד הנגוע בכינמת.

עוד הודגש כי אין צורך להרתיח את המצעים וכל מה שבא במגע עם הראש הנגוע בכינים, מספיק לא להשתמש בהם מספר ימים. כינים לא יכולות לחיות מחוץ לבית גידולן, הקרקפת, וללא מזון (דם) הן ימותו.

מהנתונים עולה כי בנות נדבקות יותר מאחר ומרבית הבנות נוטות לגדל שיער ארוך ומרבית הבנים נוטים להסתפר קצר. כמו כן, לכינים קל יותר לעבור מראש לראש כאשר השיער הוא ארוך והן יכולות לטייל עליו. בנוסף שיער ארוך מביא למגע תדיר יותר עם ראשים אחרים.

כמובן שהורים לבנים עם שיער ארוך צריכים לקחת בחשבון שהם יהיו מועדים, יותר מבנים עם שיער קצר, להדבקה בכינים.

איסוף שיער ארוך בצמה בהחלט יכול לעזור להקטין את הסיכון בהדבקות הכינים ניזונות מדם אותו הן מוצצות מעור קרקפת. בזמן פעולה זו (העקיצה) הן מחדירות לאזור העקיצה רוק היוצר תחושת גרד או עקצוץ.

נתון חשוב נוסף שכדאי לדעת הוא שמחזור החיים של הכינה מתחיל מיום הטלת ביצי הכינים ובו מדביקות הכינים את ביצי הכינים לשערות בסמוך לקרקפת. ובתחילה הן שקופות. לאחר כ-7 ימים, בוקעות כינים צעירות (נימפות) והביצים הופכות לבנות וכך קל יותר לזהותן. (קליפות ביצי כינים נשארות דבוקות לשיערה עד חצי שנה מיום הדבקתן). גודל ממוצע של ביצה הוא כמ"מ בודד.

לאחר יציאתה מהביצה גדלה הכינה במשך כ-10 ימים ומגיעה לגודל סופי של 3-4 מ"מ . בשבעת הימים הראשונים לאחר בקיעתה הכינה איננה עוברת מראש לראש. כעשרה ימים לאחר הבקיעה, הכינים מגיעות לבגרות ומסוגלות כבר לעבור מראש לראש.

לאחר הגעתה לגודל מלא, כ- 30 ימים, מתחילה הכינה להתרבות (יומיים לאחר ההזדווגות). בשלב זה מתחילה גם הטלת הביצים, יומיים לאחר הזדווגות. אורך חיי הנקבה לאחר ההפריה הוא כחודש ובמהלכו הכינה הנקבה מטילה עד 6 ביצים ליום. בתום תקופה זו היא מתה.