הרב לוינגר מובא למנוחות

הרב משה לוינגר זצ"ל, מאבות ההתיישבות ביהודה ושומרון וממייסדי הישוב היהודי בחברון, הובא בצהריים (ראשון) למנוחות.

רבנים, אנשי ציבור וקהל אלפים הגיעו לחברון על מנת להשתתף בלוויה. עם סיום ההספדים יצא מסע הלוויה מרחבת מערת המכפלה לבית העלמין היהודי העתיק בעיר.

בלווייה השתתף גם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אשר ספד לרב לוינגר. "אחות חברון לירושלים - כך כתב דוד בן גוריון במכתב למתיישבי ומחדשי היישוב היהודי בחברון ולך המנהיג הרב לווינגר", פתח ריבלין.

"קשה עלינו הפרידה. ואכן אחות - המהווה עבורנו את הזכות לארצנו. כאשר אנחנו מביאים את רבי משה למנוחת עולמים ביום ירושלים הנושק ליום חברון", הוסיף ריבלין.

ריבלין תיאר את דמותו של הרב לוינגר ואמר, "גדלת בבית עם עומק תורני ורוחני נדיר. רבי משה היקר. אוהבים להגיד שלא היית איש של קונסנסוס. זה נכון. אבל תמיד רצית את האחים מכל הצדדים". 

לקראת סיום ההספד סיפר ריבלין על פגישתו האחרונה עם הרב לוינגר, בביקורו בחברון לפני מספר חודשים, "האמנת בכל ליבך שבניין חברון יביא לבניין ירושלים. כשביקרתי אותך ראיתי שלא הפסקת להאמין ולצפות לגאולתם של ישראל".

רבה של קרית ארבע-חברון לשעבר, הרב דב ליאור, ספד אף הוא לרב לוינגר. "התכנסנו כאן ביום שחרור ירושלים", פתח הרב ליאור, "חלק נכבד במה שזכינו לשחרור ירושלים זה פעילותו של רבי משה שדחף ופעל לגאולת חלקי ארצנו".

"הרב משה שנסתלק ביום שחרור ירושלים, אין ספק שזה עמד במרכז השאיפות של החיים שלו. עשרות דורות ייחלו לחיות בדור הזה", הוסיף הרב ליאור. "לאחר מכן עם גוש אמונים, הציבור שרצה ליישב את כל חבלי ארצנו, הרב לוינגר זכה למשוך אחריו את הציבור שבא פה למלון באותו פסח מפורסם. לאחר מכן קם היישוב ומפה יצאו ליישב את שאר האזורים".

היית כולך כלל - דאגת לעם ישראל, לכלל ישראל", ספד לו הרב חיים דרוקמן, "אם לא אתה איפה היו חלקי ארצנו היום, בידי מי הם היו. הרי אתה דאגת שעם ישראל יישב מחדש. לא וויתרת, התעקשת. זיכית את עם ישראל. עם ישראל סופד לך. המציאות תזכור אותך לעד, זה אתה שעשית את כל זה. כמה מתאים שהיום אנו מלווים אותך: היום ביום ירושלים."

"אנחנו נמשיך לבנות את עם ישראל. נמשיך לבנות את ארץ ישראל. זה מה שרצית. אנחנו לא מוותרים, נמשיך. צריך את העקשנות שלך ואתה אין ספק שנשמתך גנוזה בגנזי מרומים בין צדיקים". 

דניאלה וייס ספדה לרב לוינגר ואמרה "למדתי היטב ממנו את היסוד שיהודי ההולך לכבוש את ארץ ישראל יזכור ששלמות הבית, המשפחה, הם היסוד לכיבוש הארץ".

"הרב לימד אותנו לא להותיר אף פיסת קרקע ללא יהודים", ציינה וייס, "הרב הדגיש תמיד שגם ערים שנחשבות ערביות חובה עלינו להתיישב. הוא אמר שהרב צבי יהודה אמר לו שצריך לגאול קרקעות גם אם זה עולה הרבה כסף. לא להתייאש"

"תפקידנו לעזור לעם לעורר את הממשלה, כך אמר. פגשתי אנשים רבים שניסו לפענח את חידת הרב - איש רוח או איש מעשה. התשובה - גם וגם", הוסיפה. 

עם סיום ההספדים יצא מסע הלוויה מרחבת מערת המכפלה לבית העלמין היהודי העתיק שבחברון.