יום אחרי יום שחרור ירושלים, מציג תיאטרון החאן (התיאטרון הכי ירושלמי) את רפרטואר התיאטרון לשנתים הקרובות, תחת הסיסמה שקבע מנהלה האומנותי מיכאל גורביץ' "בין קלאסיקה למחזאות מקורית".

ההצגה החדשה הראשונה שתעלה על בימת התיאטרון, הינה ההצגה "כנרת כנרת".

https://www.youtube.com/watch?v=CvJra09rWqE

"כנרת כנרת", הינו מחזה מאת נתן אלתרמן, בעריכתה של שחר פנקס ובבימויה של שיר גולדברג. את ההצגה תלווה מוסיקה של דניאל סלומון.

יעל אילן

זהו המחזה הראשון של אחד מגדולי השירה העברית שהועלה על בימת התיאטרון, והפעם הראשונה שהוא מוצג מאז עלה לראשונה בראשית שנות השישים (בתיאטרון הקאמרי).

השנה 1912, חבורת צעירים מתיישבת באזור הכנרת כדי לבנות עולם חדש וטוב יותר. קשיים כלכליים, חבר ראשון שנהרג, טרקטור יחיד, מקולקל, ומשפט שנערך לאחד החברים על התנהלות כספית לא ישרה. ברקע בוכה התינוק הראשון של הקיבוץ.

זהו מחזהו הראשון של אחד מגדולי השירה העברית, המשלב סיפור על ערכים ורוח חלוצית בוערת ועל ימים אחרים ובני אדם שהסתפקו במועט והאמינו כי בכוחם ליצור חברה חדשה.

ומירושלים לתל אביב.

לצד הביקוש למנוי באולם הבית בירושלים, הולך וגובר בשנים האחרונות הביקוש למנוי להצגות החאן בתל אביב. בשנה האחרונה, התיאטרון הציג על בסיס קבוע כל הצגה חדשה שעלתה באולם הבית, כ3-4 פעמים גם בתל אביב, על פי רוב באולם בית ציוני אמריקה. נכון לעכשיו, לחאן כ-1,000 מנויים באזור תל אביב והמרכז. על מנת להיענות לביקוש הרב, ישקיע התיאטרון השנה מאמצים בכדי להגדיל את מספר ההצגות באזור המרכז, כך שכל הפקה חדשה המועלית בחאן תעלה לפחות 4-5 פעמים עבור המנויים וקהל הצופים גם בתל אביב.

אתר האינטרנט החדש של תיאטרון החאן

בימים אלו, השיקו את אתר האינטרנט החדש והמתקדם של התיאטרון המונגש לבעלי מוגבלויות. כמו כן, הוא מאפשר הורדות "חינמיות" של כלל התכנים שמציע התיאטרון, ובתוך כך מאגר תכניות דיגיטאליות של כלל ההצגות, סרטוני וידיאו ותמונות.

בנוסף, במסגרת האתר החדש, אנו שמחים גם לחשוף את הארכיון ההיסטורי ע"ש יוסי פישר. הארכיון מאפשר חיפוש היסטורי מרחיב ומעמיק – ומציע חומרים מרתקים, ובתוך כך תמונות, קטעי וידיאו ומידע מרתק על הצגות עבר, שחקנים ויוצרים שהיו חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של תיאטרון החאן.

למרות הפגיעה הקשה שספג התיאטרון בהקצבותיו הציבוריות מתקנת התיאטרון, תקנת ירושלים וההקצבה העירונית, הצליח החאן לסיים את השנה באיזון תקציבי. בדומה למרבית מוסדות התרבות בארץ נפגע גם החאן בהכנסותיו העצמיות בתקופת מבצע "צוק איתן" וכן בתקופת המתיחות הבטחונית בירושלים שבאה אחרי המבצע, אך בהמשך השנה הצליח התיאטרון לאזן חלק מהירידה ולסיים כאמור באיזון תקציבי.

הצצה קטנה מאחורי הקלעים להצגות החדשות:

המחיצה

איש ואישה גרים בדירה שכורה שבעליה דרס את בתם. כשבעל הבית דורש את פינויה נאחזת האישה בדירה בכל כוחה וגוררת בתוך כך את השלושה אל תוך מערכת יחסים סבוכה, פנטסטית ובלתי צפויה.

מחזה מקורי חדש, פרי עטה של הסופרת עינת יקיר. בין ספריה: שירים בכיף, עסקי תיווך, מרכז בעלי מלאכה, כמוני - כמוך, ימי חול.

עינת יקיר זכתה בפרס בתחרות הסיפור הקצר של עיתון הארץ לשנת 2000 על הסיפור "ליקוי חמה", בפרס פרס אשת השנה בספרות לשנת 2003 ובפרס ראש הממשלה לספרות לשנת תשס"ט.

אדם הוא אדם

תרגום חדש למחזהו הנודע של ברטולט ברכט על סבַּל היוצא לקנות דג לארוחת הערב, ובדרך נתקל בשורה של הרפתקאות המשנות את חייו ואת זהותו מן הקצה לקצה. הוא מתחזה לחייל, מכאן המורָד הוא תלול - הוא מוכר פיל שאינו שלו, זוכה להלוויה בעודו בחייו, פוגש שלל דמויות עסיסיות הנוטלות חלק במלחמות האימפריה ומנהל אתן עסקאות שבסופן הוא מאבד את זהותו.

פילוקְטֵטֵס

הימים - שלהי מלחמת טרויה. הצבא היווני מותש ומפורר מהמצור המתמשך על חומות העיר שאינה נכנעת. חוסר הכרעה מאיים על האחדות הלאומית. אודיסאוס, מנהיגם הערמומי של היוונים, מפליג אל האי עליו שוכן פילוקְטֵטֵס, הגיבור המיתולוגי של שלביה הראשונים של המלחמה. אודיסאוס עצמו הפקיר את פילוקְטֵטֵס על האי הבודד, פצוע ומותש, לאחר שהוכש על ידי נחש. אודיסאוס מנסה לפייס אותו ולגייסו מחדש לשדה הקרב. איתו הוא מביא את נאופטולמוס, בנו הצעיר וחדור המוטיבציה של אכילס – סמלה של העוצמה היוונית הנשחקת. המפגש הטעון עם הסמל הלאומי הגולה, לאחר שנים של סבל, בדידות ועלבון עמוק, הופך למחול מרתק של מניפולציות פוליטיות ורגשיות עד לסוף הלא צפוי, הרומס את ערכי המוסר.

דרמה פיוטית פוליטית פרי עטו של גדול מחזאי גרמניה בעידן שאחרי מלחמת העולם השניה. במחזה זה הוא יוצק אל המיתוס הידוע של פילוקטטס אלמנטים מהביוגרפיה האישית שלו, והאקטואליות של מיתוס זה - דומֶה שמסרבת לפוג, בעיקר כיום.

עורבים

סיפורה של משפחה בורגנית עשירה, אב אם ושלוש בנותיהם. כשאב המשפחה מת, ניצבת אלמנתו מול מתקפה צינית ודורסנית של שותפיו לשעבר, העטים על רכוש המשפחה כ"עורבים" צמאי דם. זהו תאור נוקב ואכזרי של עולם העסקים הקפיטליסטי, שבו ערכו של אדם נקבע על ידי כספו.

הצגת בכורה בארץ למחזהו של אנרי בק, אחד מחשובי המחזאים הצרפתיים במאה ה- 19.

הקומדיה- שיר ישן רחוק (שם זמני)

בערך פעם בשנתיים מתכנסת להקת השחקנים עם המנהל האמנותי של התיאטרון ועובדים על הצגה. לעיתים נוכח בחדר החזרות גם מוסיקאי או כוריאוגרפית ולעיתים גם מעצבי התפאורה והתלבושות. הם מתחילים בלי מחזה, לעיתים אפילו בלי רעיון ברור. אבל במהלך של שלושה עד ארבעה חודשים, תוך כדי שיחות ואלתורים נוצרת הצגה. דרך עבודה מקורית זו, הניבה עד כה הצגות כמו :"צל חולף" "מילה של אהבה" "חיל פרשים אנו" "אושר" "המצליחים", "אהובת הדרקון" ו"חוקר פרטי".