מצטרפים ל"מפלצת" של חיל הים

אנו מבקרים בבסיס חיל הים בחיפה, בעוד יום סטנדרטי בסיירת הדבורות. כל ציוד הנשק הקל של הספינות פרוס על השולחנות במזח. הכלים עוברים שימון ובדיקה והם מורכבים מחדש על סיפון דבורה 814 הזוכה כמיטב מסורת חיל הים  לכינוי המאוד לא מחמיא, ה- Monsters ("המפלצות").

יוצאים לדרך ופוגשים את מפקד סיירת 914, סרן ישי כהן. כהן, בוגר ישיבת כפר הרואה, דואג להכנות האחרונות לקראת התרגיל אותה הסיירת אמורה לבצע יחד עם עוד כלי שיט וחיל האוויר.

בספינות הדבורה מפקד הכלי הוא בוגר קורס חובלים ותחתיו משרתים חיילים סדירים המגיעים מהמערך הלוחם של חיל הים. 

הרבה עצמאות, ויש גם כשרות

ספינות המשמר של חיל הים פועלות רוב הזמן בצורה אוטונומית ועצמאית, ומעבירות את המידע כפי שרק הן נחשפות אליו.

כלי השיט, מספרים לנו אנשי הצוות, מצויד במיטב המערכות המתוחכמות הנותנות לו יכולת לזהות מטרה, לעקוב אחריה ובמידת הצורך ליירט או להשמיד אותה.

בשנים האחרונות הצבא בכלל וחיל הים בפרט משקיעים מאמץ גדול להתאים את השירות בכלי השיט של צה"ל גם לחייל הדתי ושומר המסורת. אנו עדים לביקוש עולה בקרב מתגייסים דתיים לשירות בחיל הים. נושא הכשרות, שמהווה את האתגר העיקרי עבור החייל הדתי, סודר וכעת חייל שומר מסורת יכול לאכול אוכל כשר גם במשך שהייה ממושכת בלב ים.

חילוץ מוסק

במהלך יציאת הדבורה מהנמל מושמעת ברקע מוזיקה, מדובר במנהג דומה לזה שקיים בחיל הים האמריקאי, שם משמיעים מוזיקה קצבית במהלך הפעילות בנושאות המטוסים. במהלך היציאה מהנמל המפקדים משקיעים מאמץ לוודא כי השטח נקי מכלי שייט אחרים וכי נתיב השייט העמוס בנמל חיפה פנוי לטובת תנועת ה"דבורה".

אנשי חיל הים זזים ללא הפסקה. הדבורה שטה במהירות לכיוון צפון-מערב ומתמקמת באיזור מרוחק מנתיב השייט על מנת להתחיל את התרגולת הראשונה – חילוץ מוסק.

התרגול הראשון תחת עיניהם הבוחנות של מפקדי הדבורה מתבצע עם מסוק העטלף מטייסת "מגיני המערב". מסוק זה מיועד בעיקר להרחבת האופק הטקטי של לוחמי ספינות המשמר והטילים של חיל הים.

בעת הצורך המסוק יכול גם לבצע פינוי מוסק מהספינות ללא צורך בנחיתה עליהן. המסוק נחשב לקטן והיתרון בכך הינו יכולתו לנחות על סיפון ספינות הסער 5 של חיל הים.

המסוק מגיע, נעמד מעל הסיפון ומתחיל בתרגול העלאת האלונקה – לחלק מהלוחמים זהו התרגול הראשון עם מסוק. התרגול לוקח כ-10 דקות מרגע הגעת המסוק ועד סיום התרגול הראשון, לאחר סיום הביצוע אחד הלוחמים מקבל דגשים ומתכונן לביצוע נוסף.

חילוץ פצוע

לאחר שמסוק העטלף מסיים ומפנה את מקומו, מתכוננים הלוחמים לתרגול מורכב יותר – חילוץ פצוע על אלונקה באמצעות מסוק יסעור.

מסוק היסעור המשתתף הינו מטייסת "דורסי הלילה". המסוק מגיח ומתאים את מהירותו למהירות הדבורה. מדלת המסוק משתלשל כבל ולוחמי הדבורה רותמים אליו את האלונקה ומעלים אותה. המסוק מרחף במרחק מטרים בודדים מעל תורן הדבורה. מדובר במשימה מורכבת ולא פשוטה, מסבירים אנשי הצוות, שתלויה מחד - מיומנות הטייס ושיתוף פעולה עם מכונאי המטוס המהווה עיניים נוספות על המתרחש, ומאידך - לוחמי הדבורה צריכים להיות מיומנים במתיחת החבלים על מנת שהאלונקה לא תיטלטל. בקיצור, עבודת צוות.

גם בלי להכנס למים החיילים כאן נרטבים, נרטבים מאוד. הרוטור הענקי של היסעור מסתובב בעוצמה רבה וכל מי שבסביבה נרטב. 

האויב מגיע

לאחר שמבצעים את התרגיל עם מסוק היסעור עוד מספר פעמים, מתכוננים מיד לתרגיל הבא – חדירת צוללן אויב.

הלוחמים זורקים מטרה אל תוך המים, מתרחקים מספר קילומטרים ואז המפקד מכריז על תחילת התרגול. הלוחמים שטים במהירות אל עבר המטרה ומבצעים תרגילי ירי (רטוב ויבש). מוודאים פגיעה, אוספים את המטרה וחוזר חלילה.

השלב השני של התרגיל הזה מתרחש בלילה, כאשר מחזירים את כל כלי השייט והטייס ומתרגלים את המהלכים בחשיכה.

ביצוע בתנאי לילה בהחלט מורכב ומאתגר יותר, אך אנו שומעים שהמפקד מרוצה מאוד מתפקוד חייליו - הוא נותן פקודה ואנו דוהרים חזרה לנמל חיפה.