פרס מוסקוביץ’
פרס מוסקוביץ’צילום: יששכר ראוס

פרס מוסקוביץ לציונות לשנת תשע"ה הוענק אמש (ג'), לשלושה: פעיל הר הבית, יהודה גליק, מייסד ויו"ר מועצת יש"ע הראשון, ישראל הראל ומייסדו של ארגון "השומר החדש", יואל זילברמן.

האירוע התקיים במעמד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ,השר לקליטת עלייה זאב אלקין ,שר החקלאות אורי אריאל ,שרת התרבות והספורט מירי רגב, שר המדע והחלל דני דנון, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ ,יו"ר ועדת פרס מוסקוביץ אביגדור קהלני, משפחת מוסקוביץ ומכובדים נוספים.

הטקס התקיים בגן הלאומי 'עמק צורים' למרגלות הר הצופים בירושלים.

את פרס רוח ציון ליזמות צעירה קיבלו השנה תירא-אל כהן, מייסדת ויו"ר עמותת 'קדמה' ושירה לורנס, יוזמת עמותת 'בשביל'.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין ,אמר כי "שני דברים שונים, שאנו רואים כי מתקיימים כיום. ראשית, הציונות ניצחה. שנית, דווקא משום שיש לנו מדינה, יש גם תופעות כגון פוסט ציונות.

הפרס מוכיח, כי גם בימינו, ישנם לא מעט אנשים, שבמקום לכתוב דוקטורט על שאלת מותה של הציונות, פשוט קמים ועושים. הזוכים השנה מוכיחים כי הציונות בידיים שלנו - והיא כאן כדי להישאר".

צ'רנה מוסקוביץ ,יוזמת וראש מוסד הפרס, אמרה "זוהי השנה התשיעית שאנו חוגגים את חלוקת הפרס. זה לא מקרי שיוזמת חלוקת הפרס החלה לאחר פינוי ההתיישבות בגוש קטיף, פעילות שהיתה נגד הציונות. לאחר טראומה כזו,חשוב להכיר ולהוקיר את אלו שעושים ציונות גם בימינו, לאחר שאבותיהם עמלו לבנות כאן ארץ. הדור הזה חייב לשבור את התבנית המוכרת, אנחנו לא רוצים סימפטייה, אלא רוצים לפעול ולעשות. יש לנו מסר: ישראל היא לא עוד ארץ. אנחנו יהודים, ציוניים - ואת זה שווה וראוי לחגוג".

יהודה גליק נאם עם קבלת הפרס, "אני מוכרח לומר שבמשך שנים רבות, חבריי ואני ספגנו ביזיונות, קללות וגינויים, התייחסו אלינו כאוייבי העם. כשאני וחבריי מקבלים הכרה שכזו, אנחנו מבינים שגידופים כאלה כבר לא קיימים וכל כך לא חשובים ,כי אנחנו עושים משהו נכון".

ישראל הראל נאם אף הוא, אך הפתיע כאשר לאחר דבריו בהם הזכיר את זוכה הפרס בשנה שעברה ,הרב לוינגר ז"ל ,שסייע בהקמת מועצת יש"ע ונפטר לפני מספר ימים, ביצע הראל את אשר עשה הרב לוינגר בשנה עברה, כאשר זכה בפרס וביקש מהקהל להצטרף אליו בשירה של הפסוק "וִיהוּדָ֖ה לְעוֹלָ֣ם תֵּשֵׁ֑ב וִירוּשָׁלַ֖‍ִם לְד֥וֹר וָדֽוֹר".

יואל זילברמן, אמר כי "לקיחת אחריות מתחילה בכיבוד אב ואם. המפעל הציוני הזה התחיל מבחינתי בבית אבא. אני רואה דור שלא נראה כמוהו במדינת היהודים. דור עם רצונות ואידיאלים, אבל בלי הכוונה. אנו רואים דור כזה שיש בו חיבור עם האדמה ויש גם חיבור ללימוד ולסיפורים מבית אבא, הוגים ציוניים, תורה וכתובים. אז הדור הצעיר מבין שזה לא סיפור של יחידים אלא של מי שלוקח אחריות ולא מפחד לעבוד עם הידיים ואפילו להתלכלך. אם לא תעבד את האדמה אתה תאבד אותה. אני מאחל שלא נפחד לצאת החוצה, להישרט ולהתלכלך ולהתקרב לאדמה, ככה נשמור עליה, בזכות ולא בחסד".

הנחתה את הערב העיתונאית סיוון רהב מאיר.