תערוכת המדע
תערוכת המדעחזקי עזרא

נבחרת של 5 זוכי תחרות מדענים ומפתחים צעירים, שבה אמש לארץ עטורת פרסים וזכיות מתחרות Intel Isef שנערכה בשבוע שעבר בפיטסבורג (פנסילבניה, ארה"ב).

בתחרות השתתפו יותר מ-1,700 בני נוער מ-70 מדינות ברחבי העולם.

במקום השלישי בקטגוריית ביומדיקל ומדעי הרפואה זכו: בטי שמייב ומאי שושן עם הפרויקט 'מערכת ויסות זרימת דם ולחץ תוך גבסי'. נועה עדן זכתה במקום הרביעי בקטגוריית ביולוגיה תאית ומולקולרית עם הפרויקט ' תפקידו של פקטור השעתוק Pax6 בשמירת הזהות של תאי בטא בוגרים בלבלב'.

הפרויקט של בטי שמייב ומאי שושן, מאורט גרינברג קריית טבעון, התגבש במשך שנת התחרות לכלל ידי אב טיפוס המהווה בסיס לפיתוח מוצר סופי שעונה לצורך אמיתי. הן פיתחו והציגו 'מערכת לויסות זרימת דם ולחץ תוך גבסי'.

את הפיתוח החדשני שלהן ביצעו בליווי מהנדסים מחברת אינטל תוך בחינתו ביחד עם רופאים ואורתופדים מבי"ח הדסה. הפיתוח מציע מערכת לוויסות לחץ בעזרת שיטת גיבוס חדשה הכוללת שקית מלאה באוויר שתחליף את השכבה הרכה בגבס רפואי. המערכת מורכבת מחיישן, בקר, משאבה וממשק משתמש. על פי קריאות החיישן, הבקר יתן הוראות למשאבה שתאפשר שליטה על רמת הלחץ בכל עת. הזוכות הצעירות נמצאות בימים אלו בהליך של רישום פטנט על המצאתן.

נועה עדן מביה"ס התיכון ע"ש מיי בויאר בירושלים, הצטיינה עם מחקרה בתחום מדעי החיים בהקשר של מחלת הסוכרת 'תפקידו של פקטור השעתוק Pax6 בשמירת הזהות של תאי בטא בוגרים בלבלב. זהו צעד ראשון במציאת דרך חלופית לייצר תאי בטא חלופיים אשר תפקידם לייצר אינסולין ומכאן אולי אף להביא לריפוי המחלה, שהינה מגפה עולמית שתוקפת מיליוני אנשים מדי שנה.

בלה אברהמס, סמנכ"לית קשרי חוץ של אינטל ישראל אמרה "מרגש אותי במיוחד לראות את ההצלחה של התלמידות השנה בפרויקטים מדעיים טכנולוגיים ואת ההשקעה המרובה של מתנדבי אינטל ישראל בהנחייה של פרויקטים, ואף במיון ובשיפוט. זה המקום לקרוא לכל התלמידים והתלמידות המוכשרים הללו, להמשיך ללמוד באוניברסיטאות הנדסה ומדעים ולהצטרף להיי-טק הישראלי- אנחנו מאמינים בכם ובכן".