מוטי יוגב
מוטי יוגבפלאש 90

בראיון לערוץ 7 דוחה חבר הכנסת מוטי יוגב, ממובילי המהלך למציאת פתרון למצוקת האוטובוסים בשומרון, את האשמות השמאל נגד המהלך כגזענות וכאפרטהייד.

בהמשך הדברים ציין כי אינו מבין את המניע שהוביל את ראש הממשלה נתניהו ואת שר הביטחון לסגת ולהשהות את ההחלטה על קיומו של הפיילוט שתוכנן לבחינת הפתרון.

לדברי יוגב עוד בטרם בוחנים מדוע ראש הממשלה ושר הביטחון קיבלו את החלטת הפיילוט ומדוע החליטו לסגת ממנו, יש לבחון את מורכבות ההחלטה שהתקבלה לפני שנתיים ולפיה יתאפשר לפלשתינים לשוב ולהשתמש באותם אוטובוסים שיועדו לתושבי הישובים היהודיים ביהודה ושומרון, החלטה שהתקבלה ללא בחינה מקפת ומקצועית של השלכותיה וגרמה להצפת האוטובוסים בפועלים ערבים, להתחזקות תופעת השב"חים ובהמשך גם לארבעה מעשי רצח.

בנוסף, מזכיר יוגב, נמנעה מתושבי הישובים היכולת לחזור לביתם שכן אוטובוסים שיצאו מכפר סבא ותל אביב התמלאו בעשרות פלשתינים וליהודים לא נותרו מקומות, או לכל היותר מקום אחד, לעיתים עבור סטודנטית, חיילת או קשישה שנאלצו לעלות ולהצטרף לנסיעה באווירה עויינת ואלימה. לעיתים גם מקום כזה לא נותר ואוטובוסים כלל לא עצרו בתחנות ההמשך.

"המציאות הזו שופרה לפני כשנה לאחר שהגיעו למסקנה באריאל ובשומרון שהגענו למצב קטסטרופאלי ויש צורך להוסיף אוטובוסים. הערכת מצב הביאה את שר הביטחון להחלטה לקיים 'סגירת מעגל'. בעבר כאשר פלשתיני יצא מיהודה ושומרון הוא נרשם והייתה שליטה שמוודאת את חזרתו. השליטה הזו נעלמה ואפשרה שהייה בלתי חוקית ומסכנת.

''לכן ראה שר הביטחון לנכון לקיים את הניסוי שבו ישובו הפועלים דרך אותם מחסומי בידוק שמהם יצאו, ובכך לייצר שליטה ולמנוע את הצפת האוטובוסים".

הפיילוט המדובר כלל גם את קווים ייעודיים לפועלים הערבים, קווים המובילים ישירות לשכם, לצד קווים ייעודיים לאוכלוסייה היהודית הנכנסים לישובים היהודים.

"כל מי שזועק אפרטהייד עושה שקר וצביעות, מחברת הכנסת זהבה גלאון שאין שום קשר בין תמונת המציאות לבין דאגתה לערבים. שמאלנית קיצונית שכל מחשבותיה הם המשקפיים של הערבי הפלשתיני נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון וכך גם האחרים", אומר יוגב הקובע כי "אנחנו פועלים מתוך ראייה מקצועית ודואגים גם לאוכלוסייה הפלשתינית ומרקם חייה וגם לאוכלוסייה היהודית וחיזוקה. נהיה כאן ביחד ולא תהיה פה מדינה פלשתינית ולכן צריך לדאוג לאלה וגם לאלה".

את הטענות על אפרטהייד דוחה יוגב גם בממד העובדתי, שכן אין שום איסור על ערבי לעלות לאוטובוס המוגדר כייעודי לאוכלוסייה היהודית, וכן להיפך, אלא שהדבר אינו משתלם לו ואין לו שום צורך לעבור דרך הישובים אם יש לו אוטובוס ישיר לפאתי שכם. מדובר, מסביר יוגב, בקווים ככל קווי האקספרס הייעודיים ומוכוונים לאוכלוסייה המבקשת להגיע ליעד מסוים מבלי להזדקק לכניסה מיותרת של קו האוטובוס לנקודות ישוב נוספות בדרך.

"אף אחד לא ימנע מערבי לעלות לאוטובוס של יהודים, אם יש לו את כל האישורים הנדרשים", הוא מבהיר וקובע כי "המציאות החדשה תסייע למרקם החיים שפשוט הושבת עד כה כשאנשים לא היו יכולים לחזור לבתיהם. אין צורך שערבי ייכנס לקרני שומרון מעלה שומרון או אריאל כשיש לו אוטובוס ישיר לצומת תפוח או פאתי שכם".

באשר להחלטתם של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון להקפיא לפי שעה את הפיילוט המדובר, אומר יוגב כי אינו יודע מה המניע לכך "אבל נמשיך את העבודה המקצועית מול מערכת הביטחון. כשפועלים למען דבר אמתי נגיע לפתרונות, גם אם ישנם אנשי שמאל, שהם מיעוט במדיניה הזו, אבל יש להם כנראה מנגנוני לחץ בינלאומיים ואחרים, אנחנו נשתדל לפעול ושההחלטות יתקבלו באופן ענייני ולא על פי צעקות של אנשי שמאל כמו זהבה גלאון שאין כל צדק ואמת בזעקותיהם אלא רק ראיית האינטרס הערבי הצר. צר לי שהיא משרתת את עולמם של רוצחים ולא את העולם המאוזן שבא לתת חיים גם לעם ישראל וגם לאוכלוסיה הערבית".

לקראת סוף הדברים נשאל יוגב כיצד הוא רואה את המעמד המביך בו בעוד סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, מייצג את עמדת המשרד מול מתקפות השמאל דיווחו לו הח"כים שמולו על החלטת השר עצמו להקפיא את הפיילוט, וזאת מבלי שידע על כך.

יוגב מצידו אינו מכיר את פרטי המקרה ומציין כי בעבודתו שלו כיו"ר ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון ליהודה ושומרון הוא מצוי בקשר עם מערכת הביטחון, לשכת השר ומתאם הפעולות בשטחים, וככזה יבדוק את הדברים ויפעל להביא להסדרתם, "אני לא רוצה להתייחס למערכת היחסים בין שר הביטחון לבין סגנו, הרב אלי בן דהן. אני מאוד מעריך את שניהם ויש לשאול אותם על כך ולא אותי".