בנימין נתניהו ופדריקה מוגריני
בנימין נתניהו ופדריקה מוגריניצילום: עמוס בן גרשום לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש הערב (רביעי) עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני.

נתניהו אמר למוגריני, "אני מנצל הזדמנות זו לחזור על מחויבותה של ישראל לשלום ועל מחויבותי לשלום.

בשבועות האחרונים נקטנו צעדים מעשיים ומוחשיים לתועלת האוכלוסייה הפלסטינית. נקטנו צעדים כלכליים, הוספנו אמצעים לבנייה, לפיתוח ולהבטיח תמיכה הומניטרית מתמשכת. נמשיך בצעדים מעשיים אלה. אולם, בו בזמן נמשיך לפעול למען השלום, ישראל רוצה שלום, אני רוצה שלום. אנו רוצים שלום שיביא לסופו של הסכסוך אחת ולתמיד".

נתניהו הדגיש, "עמדתי לא השתנתה. איני תומך בפתרון מדינה אחת, איני מאמין שזה פתרון כלל. אני תומך בחזון של שתי מדינות לשני עמים – מדינה פלסטינית מפורזת המכירה במדינה היהודית, ואני מצפה לשוחח איתך על הדרכים שבהן נוכל לקדם את החזון הזה באופן מעשי, בטוח ואחראי. אני יודע שאת שותפה לחזון, ואנו רואים בך ידידה שיכולה לעזור לקדם אותו". 

נתניהו התייחס להסכם של המעצמות עם איראן, "אם נביט סביב באזור שלנו ובעולם, האויב הגדול ביותר של השלום הוא איראן. איראן מאמנת ומחמשת את מחבלי חיזבאללה בלבנון ואת מחבלי חמאס בעזה. איראן פותחת חזית טרור שלישית נגד ישראל ברמת הגולן והיא מתמידה בתכניתה הגרעינית. אני מאמין שתכנית זו היא האיום הגדול ביותר על האזור ועל העולם. 

אני חושש שתכנית לוזאן לא תחסום את דרכה של איראן לפצצה. ההסכם המתגבש עם מעצמות העולם מסייע לאיראן להמשיך לפתח את יכולותיה לייצר נשק גרעיני, ונותן לכך לגיטימציה. בהקלה בסנקציות בטרם עת, ההסכם יעניק לאיראן מיליארדי דולרים שבהם תוכל לממן את תוקפנותה ואת מסע הטרור העולמי שלה".

עוד הוסיף נתניהו כי הסנקציות על איראן נשחקות, "בשבועות האחרונים, נמכרו כלי טייס של איירבוס לאיראן בהפרה ישירה של הסנקציות. אם הלחץ מוסר כבר היום, אילו כלים יישארו לנו כדי לוודא שאיראן תציית מחר, כשאין לחץ לאחר שהוסרו הסנקציות? התשובה הכנה היא: שום דבר. לא יישאר לנו דבר כדי לוודא שאיראן תציית להסכם או שאיראן תפסיק את תוקפנותה ואת הטרור שלה. 

אם נרצה לדעת מה יקרה עם איראן כתוצאה מהסכם זה, צריך רק לראות מה קרה בקוריאה הצפונית כתוצאה מההסכם ההוא. למרות הביקורות ולמרות ההתחייבויות, קוריאה הצפונית הפכה למעצמה גרעינית. רק השבוע הודיעה קוריאה הצפונית שהצליחה למזער נשק גרעיני. אני חושב שהקהילה הבין-לאומית עתידה לעשות את אותה טעות עם איראן כפי שעשתה עם קוריאה הצפונית ואני חושש שלוזאן עושה בדיוק את זה".

נתניהו הדגיש כי שלום האזור והעולם וביטחונם דורשים להתעקש על הסכם טוב יותר, "ועדיין לא מאוחר מדי לעשות זאת. אלה אתגרים קשים אך הם מעולם לא הרתיעו אותנו. אנו יודעים שאירופה התמודדה מול אתגרים גדולים, תמורות גדולות במאה הקודמת, והיא הפגינה תוצאות מצוינות כתוצאה מכך ויכולות נהדרות להתגבר על קשיים וליצור עתיד טוב יותר לאנשיה – עתיד והווה של שלום, ביטחון ושגשוג.

אני מקווה שנוכל לדון בכך ולעבוד יחד כדי להשיג זאת: שלום, ביטחון ושגשוג לכל אנשינו ולכל שכנינו".

מוגריני השיבה לנתניהו כי "המאמצים של הקהילה הבינלאומית בנוגע לאיראן נועדו להשיג יותר ביטחון ולהבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני.

אני מברכת על ההתחייבות שלך לשלום. האיחוד האירופי מעוניין בשלום וביטחון ולכן מוכן לסייע לחידוש המשא ומתן".