הרב אהרון ליכטנשטיין
הרב אהרון ליכטנשטייןצילום: פלאש 90

במלאות שלושים יום לפטירתו של הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל, ראש ישיבת הר עציון, התקיימו השבוע עשרות אירועי אזכרה בקהילות שונות ברחבי הארץ.

אמש התקיימו שני אירועים גדולים שמשכו אליהם קרוב מאות רבות של תלמידים ומוקירי זכרו של הרב. אחד האירועים התקיים בצפון ואחר במרכז. בישיבת ההסדר בעכו, אליה הצטרפו ישיבות ההסדר מנהריה, כרמיאל וטפחות, רבנים ומאות תושבים, התקיים אירוע האזכרה במעמד הרב מאיר ליכטשנטיין בנו של הרב אהרון זצ"ל. בישיבת בני עקיבא 'לפיד'-"תורת נחום" שבמודיעין התקיים אירוע נוסף במעמד הרב הראשי לישראל, רבה של מודיעין לשעבר, הרב דוד לאו, ובו נטלו חלק מעל 400 הורים ותלמידים. 

הרב מאיר ליכטנשטיין, בנו של הרב אהרון זצ"ל, נשא דברים על גדולתו של אביו המנוח בתורה והגדיר אותו כ'שר התורה'. עוד סיפר על הנהגותיו המיוחדות של הרב ודיבר על ענוותנותו הגדולה. בערב, שהיה גם הכנה לשבועות דיברו אף ראשי הישיבות השונים - הרב אליהו בלום, הרב יעקב ידיד והרב יוסי שטרן.  

במודיעין פתח את הערב פרופ' אביעד הכהן, דיקן בית הספר למשפטים והמרכז האקדמי 'שערי משפט' ובוגר ישיבת הר עציון. בתו של הרב ליכטנשטיין, הרבנית אסתי רוזנברג, ראש בית מדרש לנשים במגדל עז, שיתפה את הנוכחים בקווים לאישיותו של הרב מזווית הראיה של בת כלפי אביה, וציינה כי על אף המחויבות העצומה שהייתה לרב כלפי ישיבת הר עציון וללימוד תורה, הרב היה איש משפחה נוכח וקרוב שידע להעביר את אהבתו לתורה גם לילדיו ולנכדיו.

הרב חיים נבון, רב קהילת שמשוני בעיר מודיעין, ותלמיד קרוב של הרב, שיתף את הנוכחים בפרטים על ההיכרות הראשונה שלו עם הרב. היה זה כאשר הגיע ללמוד בשבועות בישיבת הר עציון כשמיניסט ושמע שיחה של הרב בליל שבועות.

את הערב חתם הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, בדברים אודות המחויבות ללימוד תורה והסביר את התובנות העמוקות שמאחורי קבלת התורה בנוסח "נעשה ונשמע", הסכמה לקבלת התורה עוד טרם ששמעו את פרטיה.

יצוין כי בתחילת השבוע התקיים ביום שני בהיכל שלמה בירושלים ערב לימוד לזכרו של הרב ליכטנשטיין בהשתתפות מאות, ובהם בוגרי הישיבה לדורותיהם, שכנים של הרב משכונת קטמון שבעיר ואישי ציבור.

ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים אמר בערב זה: "בהתנהלותו של הרב ליכטנשטיין ראיתי מודל לניהול ירושלים כולה - מתוך חיבור, גישור ואיחוד".

הערב נפתח בדבריו של הרב ד"ר יהודה ברנדס, ראש המכללה האקדמית הרצוג ובהמשך נשמעו דבריו של שופט בית משפט העליון ניל הנדל, שהתייחס לדרכו של הרב ליכטנשטיין בענייני ציבור, המאזנת בין צדדים שונים, כמו בסוגיה התלמודית. השופט הדגים כיצד השתמש בדברי הרב בפסקי דין שונים, כגון בשאלת האיזון בין ערך לימוד התורה לחובת השירות, או בדיון בתחום ההפלות, דיון המחייב איזון בין הרגישות לאם לבין הרגישות לעובר.

הרב חיים סבתו מישיבת ההסדר במעלה אדומים דיבר בכנס על דרכו הלמדנית של הרב ליכטנשטיין, המתבססת על "מיפוי" הסוגיה, שאיננו סידור חיצוני וטכני בלבד, אלא גם אמצעי ליצירת תובנות מחודשות ומעמיקות בסוגיה.

בתו של הרב ליכטנשטיין, הרבנית אסתי רוזנברג, שהשתתפה גם בכנס זה סיפרה כי אביה ראה את משימת חייו להיות 'לוי' – חייל מסור ונאמן בתודעת שירות, כלפי עולמו הדתי וכלפי עם ישראל כולו.

הרב אמנון בזק מישיבת 'הר עציון' חתם את הערב בדברו על החינוך שספג מהרב ליכטנשטיין אשר בנה אישיות אצל התלמידים מתוך תובענות לימודית הבאה לידי ביטוי בדוגמא האישית שהציג הרב.

בישיבת הר עציון מציינים כי מאות בוגרי הישיבה ומוקירי זכרו של הרב, מהארץ ומחו"ל, החליטו להקדיש את תיקון ליל שבועות השנה בקהילותיהם, לזכרו של הרב זצ"ל. קהילות מאוסטרליה, הונג קונג, ברזיל, ארגנטינה, אנגליה, דרום אפריקה, ארה"ב, אורוגואי, קנדה, פולין, גרמניה וישראל נרתמו ליוזמה זו.

"הפריסה הרחבה של הקהילות אשר משתתפות ביוזמה זו, בארץ ובחו"ל, מראה עד כמה תורתו ודמותו של הרב השפיעו על יהודים בארץ ובתפוצות", אומרים בישיבה.