ניצנה דרשן לייטנר
ניצנה דרשן לייטנרעצמי

עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון "שורת הדין", מעריכה כי החלטת בית המשפט העליון בשוויץ, לחייב את חברת קצא"א הישראלית לשלם לאיראן את חלקה בשותפות עם החברה מתקופת השאה האיראנית, לא תקוים.

"בתקופת השאה הפרסי, היו לישראל יחסים טובים עם איראן ושיתופי פעולה כולל המיזם להעברת נפט מהמפרץ הפרסי לים התיכון. הוקם צינור משותף שמגיע ממפרץ אילת עד אשקלון ומכיון שאיראן רצתה לשמור את זה בסודיות, הוקמו חברות על נייר בפנמה ובליכטנשטיין", סיפרה דרשן לייטנר בשיחה עם ערוץ 7.

היא הסבירה כי עם פרוץ המהפכה האיסלאמית, ניתקה איראן את כל הקשרים עם ישראל לרבות המיזם הזה. "ישראל רצתה להגיע להסכם אם איראן כדי לפרק את השותפות אך איראן סירבה".

לדבריה הניסיון להוציא כעת כספים מישראל אינו בר ביצוע, "ישראל התנגדה להליך הבוררות מכל מיני טעמים, אך ההליך ניכפה על ישראל ועל חברות הדלק הישראליות דלק, סונול ופז. בית המשפט העליון בשוויץ אכן אישר את פסק הבוררות, אבל גם לישראל יש טענות על הנזקים האדירים שנגרמו לה בעקבות ההתנתקות החד צדדית מהמיזם. ישראל בנתה מפרץ שלם לצורך העניין.

"אמנם הטענות של ישראל נדחו, אבל צריך לזכור שלמעשה אין דרך לגבות את הכסף מישראל, אי אפשר לעקל נכסים למדינה ריבונית. מעבר לכך אם באמת יש חוב לאיראן שישראל תשלם אותו לקורבנות הטרור האיראני, זו דרך לגיטימית להחזיר לאיראן את החובות, לשלם אותם לאלה שנפגעו ממנה", כך דרשן לייטנר.