שואה
שואהצילום: פלאש 90

ביום ראשון יתקיים הסיבוב השני והמכריע בבחירות לנשיאות פולין בין הנשיא המכהן ברוניסלב קומורובסקי ונציג מפלגת השמרנים "חוק וצדק" אנדז'יי דודה.

לפני מספר ימים נערך בין השניים עימות טלויזיוני ואחד הנושאים שעוררו סערה ומחלוקת בין שני המתמודדים היו ההתנצלויות שפירסם הנשיא קומורובסקי על חלקם של פולנים במעשי טבח נגד היהודים במהלך השואה.

בשנים האחרונות התנצל קומורובסקי מספר פעמים על מעשי הטבח בהם לקחו חלק תושבי פולין נגד שכניהם היהודים בזמן מלחמת העולם השניה. הוא התייחס בעיקר לטבח בכפר ידוובנה בשנת 1941, אז כלאו תושבי הכפר הפולנים מאות משכניהם היהודים בתוך אסם והעלו אותו באש. מספר היהודים שנרצחו בטבח אינו ידוע עד היום וההערכות מדברות על בין 380 ל 1600 יהודים שנשרפו בחיים. לאורף השנים הוטלה האשמה על הטבח על הנאצים, אולם בשנת 2011 חשף ההיסטוריון הפולני יאן טומאש גרוס את העובדה כי את הטבח ביצעו תושבי ידוובנה הפולנים.

במהלך העימות הטלויזיוני האחרון לפני הבחירות חזר הנשיא קומורובסקי על ההתנצלות ואמר כי "האומה של הקורבנות היתה גם האומה של התוקפים. אסור להסתיר פרקים כואבים וקשים בהיסטוריה שלנו. מי שלא רואה אותם, עוצם את עיניו בפני האמת ההיסטורית".

ההצהרה של הנשיא הכעיסה את המועמד השמרני דודה שאמר כי "הצהרתו של הנשיא גורמת לפגיעה בשמה הטוב של פולין". השניים המשיכו להתנצח סביב הסוגיה במהלך העימות.

למרות שההערכות המוקדמות צפו נצחון בפער גדול בסיבוב הראשון לקומורובסקי, התוצאות הלא צפויות העניקו את הנצחון הדחוק דווקא לדודה. גם כעת מדברות ההערכות על נצחון צפוי לקומורובקי בסיבוב השני והמכריע.