חוטובלי בטקס במשרד החוץ
חוטובלי בטקס במשרד החוץצילום: דוברות משרד החוץ

כאילו לא היה כאן סגן שר חוץ המשויך בעמדותיו לימין, כדוגמת זאב אלקין, כאשר מדובר בסגנית השר, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, נראה שהתקשורת כולה, ולא רק התקשורת, עטים עליה כדי לראות כיצד תוכל לנהל את משרד החוץ מבלי להאמין בחזון השמאל של שתי המדינות.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחסת סגנית שר החוץ לתשומת לב המיוחדת שהיא מושכת עם כניסתה לכהונת הדיפלומטית הבכירה של ישראל.

בראשית הדברים מציגה חוטובלי את ההבדל המרכזי בין כהונתה כסגנית שר לתקופת כהונתם של הנגבי ואלקין בתפקיד, הבדל אותו היא רואה בעבודתם של השניים תחת צילו של ליברמן. "אנחנו בתקופת פוסט ליברמן. אלקין והנגבי היו תחת צילו של ליברמן. גם כשאלקין היה סגן שר היה ברור שליברמן חוזר. אנחנו בתקופה חדשה שבה נתניהו הוא שר החוץ העליון בפועל, ודה-פקטו אני נכנסת למשרד בתקווה שאוכל לעבוד בטווח הסמכויות המלא שעליו דיבר ראש הממשלה, זה עידן חדש במשרד החוץ. מאחר ועמדותיי המדיניות ברורות והן נציגות אוטנטית לרצון העם ויש חשש אמיתי ששינוי עומד בפתח".

לגבי החשש הזה היא מוסיפה ואומרת כי אם ישנם אנשים שנבהלים מאמירה לפיה ארץ ישראל כולה שייכת לעם ישראל ומציטטות מרש"י, הרי שיש לנו בעיה עמוקה ביכולות שלנו להעביר את המסר הישראלי לעולם. מסתבר שמצאנו את הבעיה. אם המשפטים הפשוטים הללו שהם ציונות צרופה מזעזעים אנשים במשרד החוץ לא פלא שקשה לנו להבהיר את עמדתנו בעולם".

סגנית השר מציינת כי היא גם יותר אופטימית מרבים אחרים באשר ליכולת להסביר את עמדתה לגורמים בינלאומיים כדוגמת שרת החוץ של האיחוד האירופי. "הבעיה שישראל בתוכה בשנים האחרונות היא שאנחנו לא נמצאים בתהליך של מו"מ, העולם מדבר על שתי המדינות, אבל הפלשתינים כבר מזמן לא שם. הפלשתינים בתהליך ברור של הליכה לטריבונאלים בינלאומיים כמו בית הדין בהאג", היא אומרת ומזכירה את נאום הבכורה שלה במשרד החוץ, נאום בו ציטטה את דבריו של ופרופ' בן עמי כאשר שב עם אהוד ברק מקימפ-דיויד, וסיפר על המסקנה לפיה הפלשתיים לא רוצים מדינה אלא להושיב את ישראל על ספסל הנאשמים בהאג.

"הם רוצים להפוך את ישראל למוקעת למצורעת. זו הטקטיקה הפלשתינית של היום. הם לא מדברים איתנו על מה לוותר ואיך לוותר, איך חולקים ומה חולקים. כל זה הוא שיח של שנות התשעים. המדיניות הפלשתינית היא מהלכים חד צדדיים, וכשבאים לעולם ואומרים להם שלא יתכן שהם יתגמלו את אבו מאזן וחבורתו שכורת ברית עם חמאס ולא יושב איתנו לשולחן המו"מ ודחו את יוזמת קרי, הרבה יותר קל להם לקבל את זה", אומרת חוטובלי ומספרת כי דברים ברוח זו אמרה גם לשרת החוץ של האיחוד האירופי כשקבעה באוזניה שישראל אינה יכולה לקבל מציאות של גיבוי בינלאומי למהלכים פלשתיניים חד צדדיים.

מוסיפה חוטובלי וקובעת כי לעולם קשה לקבל את הדרישה שמציב נתניהו להכרה בהגדרתה של ישראל כמדינת לאום יהודית. לטעמה אמירות טריוויאליות מהעבר, כאלה שהובילו להצהרת בלפור כבר קשות לעיכול עבור העולם, על אף שהן נטועות עמוק בקונצנזוס הישראלי מימין ומשמאל.

"אבן הבוחן מול העולם היא חוסר המוכנות לקבל אותנו כמדינה יהודית. זה אומר שהם לא מוכנים לקבל את ישראל בכל גבולות שהן. אין כאן שיח על גבולות. זה כלי שרת אדיר בדיפלומטיות הישראלית. מנהיגים בעולם מבינים שהפלשתינים כבר לא שותפים למו"מ וזה לא קשור לישראל. בנוסף, ישראל ניצבת בפני שורת אתגרים – חרמות, הסכם מול איראן וכו'. כל אלה לא קשורים לימין ושמאל והתנחלויות. אלו דברים שצריך לטפל בהם מיידית ואין דרך לטעון שהדברים קשורים לשאלת ימין ושמאל. כל מי שמדינת ישראל יקרה לו חייב להבין שהבעיות הללו ראשונות במעלה".

ומה לגבי דרישת העולם לראות אלטרנטיבה לקעקוע רעיון המדינה הפלשתינית? חוטובלי סבורה שהאמירה הישראלית היא שלפני כל פתרון ויוזמה חדשה צריך להציב את קיום ישראל כמטרה. לא בכוח נייצר תכניות עבודה לא ריאליות, ונגיד שבשם העיקרון הקדוש נייצר פתרונות. אנחנו מייצרים פתרון קיומי בעצם היכולת להתקיים לצד שכנינו הערבים. כל מי שלא חי בבועת השלווה הישראלית מבין שאנחנו ניצלים בכל שעה מאיומים קיומיים. המטרה העליונה היא קודם להתקיים ואחר כך איכות הקיום. כל רעיונות השלום יש בהם משהו מנותק מההוויה המתרקמת במזרח התיכון. כוחות קיצוניים בלתי מתפשרים תופסים יותר ויותר מקום וכוח על חשבון כוחות לאומיים ערביים. צריך לדבר גם על סביבת העבודה שבה אנחנו חיים. הכול חייב להיות על שולחן הדיונים הבינלאומי".

סגנית השר התייחסה גם לאפשרות שדובר בה ולפיה השר סילבן שלום הוא שיעסוק בסוגיית המו"מ עם הפלשתינים. האם הצבתו של השר שלום בעמדה זו לא תוריד מעליה כאב ראש לא פשוט ותהיה נוחה לה? חוטובלי מבהירה כי "לא רואה אף אדם בליגת הנהגה הישראלית שמצליח להביא את הפלשתינים לשולחן המו"מ. מה שלבני לא הצליחה גם סילבן שלום לא יצליח. יש כאן בעיה עמוקה של חוסר נכונות פלשתיני להגיע לשום פשרה. אם עד היום ידענו שהם פעלו בשיטת צעד ועוד צעד לעבר פלשתין השלמה, היום הם אומרים שהם יכולים להשיג הכול ללא חתימה על ויתורים וזו הדרך המועדפת עליהם. אין בישראל אף מנהיג, כולל זהבה גלאון שיכול להביא את הפלשתינים לשולחן המו"מ, לכן אני לא רואה בתיק הפלשתיני תיק פעיל".

חוטובלי נשאלה גם אודות האפשרות בה תמצא בקרוב מעליה שר במשרה מלאה, בין אם יהיה זה הרצוג, לפיד, ארדן או ליברמן. את תשובתה היא פותחת בהערכה-קביעה-איחול לפיהם גלעד ארדן ישוב בקרוב לשולחן הממשלה ויכהן כשר לביטחון פנים. באשר להרצוג ולפיד היא לא מאמינה שאחד מהם יוכל להשתלב בממשלה לאחר כינויי הגנאי שהרצוג מרעיף על נתניהו, "זה לא נשמע שיש סלילת דרך לכניסה לממשלה. אני אומרת זאת בשמחה - אני מעדיפה ממשלה שיש בה ציר אידיאולוגי מרכזי ואין בה יציר כלאיים אידיאולוגי שמייצר ניטרול כוחות".

ומה לגבי ליברמן? האם איתו אין קשר אידיאולוגי ערכי שיכול לאפשר שיתוף פעולה? חוטובלי מחריפה את מילותיה בהתייחסה לליברמן: "אני לא חושבת שהמילה 'אידיאולוגי' הולכת עם השם של 'ליברמן'. בהתנהלות שלו ובהחלטה המודעת שלא להיכנס לממשלה הוא מוכיח את הציניות שלו, הוא מעדיף את הכשלת ממשלת הימין על פני קידום מהלכים. אף אחד לא קנה את הסיפור של ערכים. הוא הרי ישב בממשלה עם חרדים ובממשלה עם אולמרט. מי שמחליט בשעה כזו, שבה האתגרים רבים, לשים מקל בגלגלי העגלה של ממשלה נבחרת בישראל הוא אדם חסר אחריות ולא הייתי רוצה אדם כזה בממשלה".