הר הבית
הר הביתפלאש 90

הארכיאולוג ד"ר גבי ברקאי, מנהל פרויקט סינון העפר בהר הבית וחתן פרס ירושלים, אומר לערוץ 7 כי כבר לא ניתן לאמוד את הנזקים שנגרמו לרצפת כיפת הסלע לפני יותר מחודש.

"השטיחים שנתרמו על ידי עבדאללה מלך ירדן כבר הודבקו על הרצפה, אין תיעוד של הרצפה מתחת לשטיחים.

הייתי שם ולא נתנו לי להיכנס ואת האינפורמציה אנחנו יודעים רק מהסרטונים שהופצו באינטרנט על ידי גורמים איסלאמים".

לדבריו, הרצפה הקדומה שחלקה נהרס עומדת מעל מקומות היסטוריים חשובים ביותר, "חלק מהרצפה נמצא באולמות ההיקפיים בבניין מהתקופה הצלבנית. החלק השני נמצא במערה קדומה יותר - אולי מהאלף השלישי לפני הספירה וחלק ממנה עשוי להיות מימי הבית השני".

הוא סיפר כי כשמקישים על אחד מלוחות הריצוף בצורת משושה, נשמע קול המעיד על חלל הנמצא מתחת לאבן, "זה מתואר במקורות קדומים כ'באר הרוחות', מקום שיש שם רוחות של צדיקים".

ד"ר ברקאי סבור שאסור למדינת ישראל להשלים עם הניסיונות הערביים להרוס ממצאים יהודיים בירושלים, "כיפת הסלע היא בניין שעומד על תילו מאז שנת 691, זהו בניין שעומד על מקומו של המקדש היהודי ואת זה צריך לומר, גם אם יש שינויים אידיאולוגיים".

"בעבר היו פעולות ברבריות והרס ברוטאלי באמצעות בולדוזרים, מדובר בחלק מהפעילות של האיסלאם שרוצה לחסל סמלים של דתות אחרות. אנחנו צריכים להקפיד על מעקב מתמיד, ומסתבר שהוועד למניעת הרס העתיקות בהר הבית שאני אחד מחבריו, נחוץ מאוד גם היום. נכון שיש מעקב טוב יותר של משטרת ישראל, אבל זקוקים למעקב מתמיד יותר".