Ancient ruins in Palmyra
Ancient ruins in PalmyraReuters

האם נהרסו שרידי בית הכנסת העתיק בתדמור? שאלה זו מעסיקה בימים האחרונים את חוקרי ההיסטוריה היהודית בסוריה.

לאחר שדווח כי דאעש השתלט על העיר תדמור והגיע גם לאתרי העתיקות הנודעים של העיר, עולה חשש כבד כי כמו בכל מקום עליו השתלט, הרס ומחק את אתרי העתיקות שלה, גם שרידי בית הכנסת העתיק המצויים שם - נפגעו.

בתדמור שרידי בית הכנסת עתיק שבו פסיפס מרהיב של שמע ישראל ושלושה פסוקים ראשונים מקריאת שמע, שמהווה גלעד לקהילה היהודית שהייתה בעבר בעיר הקדומה.

על פי הידוע, במאה ה- 3 למניינם וגם לפני כן, קיים היה ישוב יהודי ניכר בתדמור. ראשיתה של קהילה מאורגנת נעוצה, כנראה, בהגירת יהודים מהגולה הבבלית הסמוכה. כמו כן התחזקה הקהילה בייחוד מקהילות היהודים הגדולות במדינת הפרתים, שכהניה היו רודפים את כל בני האומות האחרות.

אין ספק שרבים מהיהודים בסוריה ממערב באו להתיישב במרכז המסחרי של תדמור בימי פריחתה.

כאמור, על קיומה של קהילה יהודית בתדמור יעידו שרידי בית הכנסת ועליהם פסוקים מהתורה שנתגלו שם, וגם כתובות תדמוריות שנמצאו בחפירות בבית שערים. על קבר משפחתי אחד מהקברים של אנשי חוץ לארץ שנקברו שם, מצוירת דמות לגיונר יהודי בתלבושת צבאית בשם: גרמנוס בן יצחק התדמורי.

כעבור 900 שנה (בערך) עבר בה הנוסע מטודילה ומצא כלשונו: "בתרמורכמה אלפי יהודים גיבורי מלחמה, הנלחמים עם בני אדום ועם ערב, שהם תחת ממשלת נור אל דין המלך, ועוזרים לשכניהם הישמעאלים".

בעיר הייתה תכנית להתנחלות יהודית בצפון סוריה, שהגה הנרי דה ז'ובנל, הנציב העליון הצרפתי בסוריה ובלבנון דאז, יחד עם פוליטיקאים מישראל ביניהם חיים ויצמן.

דה ז'ובנל, שראה ביהודים אנשים יצרניים והיחידים בעלי רוח יוזמה מספקת שבעזרתה יוכלו להפריח את השממה, קינא בנציב העליון הבריטי על כך שהיהודים מתיישבים בשטחו.

לכן, הוא הגה רעיון ליישב יהודים בשטח המנדט הצרפתי, באזור תדמור – אזור יפהפה, מרובה מקורות מים, שבעבר פרח ושימש כחניית הביניים המרכזית של שיירות הסחר שעברו מאזור מסופוטמיה לאזור הים התיכון.

לדעת דה ז'ובנל, היהודים היו יכולים להפריח שוב את ממלכת פלמירה, ולהפוך אותה שוב לאזור נחשק ועשיר.

בעוד שבקרב שלטון צרפת הלכה והתגברה התמיכה ברעיון, מי ששמו לאל את הרעיון היו בעיקר אישים בישראל. אף־על־פי שבהתחלה תמכו והשתעשעו ברעיון, הם נמלכו בדעתם במהלך הזמן, משתי סיבות עיקריות: הראשונה – העובדה שהאזור היה רחוק מאזור ההתיישבות בארץ־ישראל, ולא היה ניתן ליצור רצף התיישבות יהודי אתו לאחר שדה ז'ובנל התנגד להתיישבות יהודית בשטחים אחרים בסוריה הקרובים לארץ־ישראל והשניה – התנגדות הבריטים לרעיון, והחשש שמא הם יסכלו את מאמצי ההתיישבות היהודית בארץ־ישראל בשל כך. בכך נכשלה התכנית להתנחלות יהודית בצפון סוריה.

הממונה על העתיקות בסוריה, מעמון עבד אל־כרים, אמר כי למרות שלוחמי דאעש הצליחו לכבוש את העיר תדמור בשבוע שעבר, הם עדיין לא פגעו באתר העתיקות שנמצא בתחומה ובו עתיקות בנות 2,000 שנה.

"עד כה עדיין לא ראינו שנגרם נזק", אמר עבד אל־כרים, אך הוא הבהיר כי הוא עדיין חושש שהארגון ישמיד את העתיקות כפי שעשה במקומות רבים שכבש ברחבי סוריה ועיראק. תדמור הוכרזה ב- 2013 על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי.