אנחנו מגנט מחקרי לעולם. דנון
אנחנו מגנט מחקרי לעולם. דנוןצילום: מרק ישראל סלם. פלאש 90

בראיון לערוץ 7 מתייחס שר המדע, דני דנון, לחרם האקדמי המתרגש על ישראל, חרם שצעד ראשון שלו נעשה בבריטניה, שם החליט איגוד ארגוני הסטודנטים להצטרף לתנועות החרם נגד ישראל. על פי הערכות האיגוד מאגד מתחתיו כשבעה מיליון סטודנטים ובישראל מעריכים כי מדובר רק בקצה קרחון ההחרמה האירופית.

בימים הקרובים מתכוון השר דנון לכנס את ראשי האוניברסיטאות לדיון מקיף בסוגיית ההתמודדות עם התופעה. לדבריו "צריך לא להתרגש וגם לא להתעלם מכל נושאי החרמות. זה היה כבר בעבר, ואמנם זה מתעצם וישנו חרם שקט בנושאי מחקר ואקדמיה, אבל בפועל אנחנו אומה חזקה שמובילה בתחומים הללו. באים ללמוד אצלנו ורוצים לשתף פעולה, ולכן המענה הטוב ביותר הוא עשייה, הגברת שיתופי הפעולה עם מדינות נוספות, הקמת קרנות מחקר משותפות של חוקרים ואקדמאים מאותן מדינות שיחתמו איתנו ויוכלו להתמודד על הכספים המחקריים הללו. זה המענה האמיתי".

לדברי השר דנון אין להתרשם מהקולות התובעים לראות את המתרחש סביב ולקבל את התכתיב הבינלאומי. "תמיד היו קולות כאלה. נכון, הם מתעצמים והם יותר ממומנים ומתוזמנים ואנחנו צריכים לענות בעשייה".

להערכתו של דנון כאשר מגיעים חוקרים וסטודנטים לישראל בפועל למחקר בארץ ומאידך גם לסיור, טיול והיכרות עם הארץ הם "רואים שהשד אינו נורא כל כך", כפי שהוא אולי נראה במבט מעבר לים. "הם רואים את הארץ, מכירים את האנשים. זה הפתרון האמיתי".

"הניסיון לרצות לא יצליח. מה שלא נעשה תמיד הם ירצו עוד ויהיו נגד. לכן אנחנו צריכים לא להתעלם, לקחת בחשבון שיש כוחות מאורגנים שפועלים נגדנו ולענות בעשייה. לנצל את השם הטוב בעולם האקדמי והמחקרי ולמשוך אנשים לכנסים משותפים", אומר השר ומציין כדוגמא את כנס החלל הבינלאומי הצפוי להתקיים בחודש אוקטובר הקרוב, כנס אליו יגיעו חוקרים כמו גם אסטרונאוטים וראשי סוכנויות חלל.

דנון נשאל אם הוא אינו צפוי לגלות במפגש עם ראשי האוניברסיטאות כי אולי גם מביניהם יש התומכים בהחרמות מסוימות על ישראל, באופן ישיר או עקיף, באופן חלקי או מלא. השאלה מתעוררת בעיקר לנוכח הניסיונות מהעבר באקדמיה הישראלית להחרים את אוניברסיטת אריאל. דנון אינו סבור שייתקל בתופעה שכזו. "אני מתכוון להיפגש עם ראשי האוניברסיטאות. אני לא מכיר מגמות כאלה, כי הם מבינים שחרם לא מקדם שום דבר. נכון שיש בצד הפלשתיני כאלה שנהנים להציב את ישראל על ספסל הנאשמים, כפי שראינו בפיפ"א. אם היו מציעים לג'יבריל רג'וב להביך את ישראל או להקים עוד איצטדיון חדש בשכם או ג'נין, הוא היה מעדיף להביך את ישראל, כי זו לצערי הדרך שבה בוחרים בהנהגה הפלשתינית – לא לקדם שיתוף פעולה ולא לקדם את טובת התושבים הפלשתינים אלא לראות איך מתעמתים עם ישראל".

"אני מאמין שראשי האוניברסיטאות מבינים את חשיבות הנושא בשביל האקדמיה והמחקר. ההמצאות והתרופות שאנחנו מייצרים בישראל משרתים את האוכלוסייה בכל העולם ולכן העולם המדעי צריך להבין שהחרם הזה לא טוב לא לישראל, לא לפלשתינים ולא לתחום המחקרי מדעי".

דנון מספר כי קיים כעת שיח מול מקבילים ברחבי העולם כחלק מהמאבק מול תופעת החרם. "אנחנו משתפים פעולה עם משרד החוץ וגורמים ממשלתיים נוספים", הוא אומר ושב על המוטו לפיו עשייה ועוד עשייה הם שיובילו לביטולו המעשי של החרם. "זו התשובה שלנו לקולות שקוראים להחרים אותנו".

עוד נשאל השר דנון אם המבנה החדש של ממשלת ישראל, מבנה שבו חילק ראש הממשלה כמה מהסמכויות שהיו נתונות למשרד החוץ למשרדים אחרים, אינו מקשה על ההתמודדות עם תופעות כדוגמת ניסיונות החרם. לדבריו המוביל את המערכה כולה הוא משרד החוץ שכן לו יש אנשי המקצוע והשלוחות הנדרשות בכל בירה בעולם. מתוך הבנה זו מתקיימים שיתופי הפעולה בין המשרדים הרלוונטיים השונים בנקודות הממשק הקיימות, ולטעמו אין מקום לתחרות ואין תחרות בין המשרדים והשרים.