לא להישבר מהבגרויות
לא להישבר מהבגרויותעולם קטן

מבחני הבגרות הם המבחנים המלחיצים ביותר בתיכון, אבל אין סיבה אמיתית לכל הפאניקה.

נכון שהם מהווים את כרטיס הכניסה ללימודים הגבוהים, אבל הם בסך הכול מסמכים עם ביורוקרטיה מכאן ועד משרד החינוך. מה בכל אופן כדאי לדעת כדי לעבור אותם בנחת ובקלילות? 

לפני שאתם רצים למבחנים – דעו את זכויותיכם

בשביל מה צריך תעודת בגרות? בגדול – בשביל להתקבל ללימודי תואר ראשון. מוסדות אקדמיים דורשים תעודת בגרות ברמה שמשתנה ממוסד למוסד. כדי להיות זכאים לתעודת בגרות, אתם צריכים לצבור בכל המקצועות סך של עשרים יחידות לימוד (ומקצוע נוסף מוגבר ברמה של 4 או 5 יחידות), בציון עובר של 55 לפחות. אגב, אין הגבלה על מספר היחידות שבהן אפשר להיבחן.

האמת מאחורי ה"מגן": הציון הבית ספרי (או בלשון העם: "המגן") הוא ציון שנשלח למשרד החינוך לפני בחינת הבגרות ומטרתו לשקף את ידיעות התלמיד במקצוע הנלמד. הציון מהווה 50% מהציון הסופי בבגרות (!).

אולי לא ידעתם, אבל לכל אחד ואחת מכם יש זכות לערער על הציון בכתב ובדרך מנומקת לפני מורה המקצוע – לפחות 3 ימים לפני מועד בחינות הבגרות. שימו לב - הוועדה שתדון בכך בבית-הספר צריכה למסור את החלטתה לתלמיד לכל המאוחר יום אחדלפני מועד הבחינה.

ותעשו טובה, להבא תיזהרו מהברזות: תקנון משרד החינוך קובע שתלמיד הנעדר מהלימודים יותר מ-30% מהזמן במקצוע מסוים, לא יהיה זכאי לציון מגן, אלא אם המועצה הפדגוגית תאשר את ציוניו.

ערעור על ציוןבגרות– זה אפשרי! ערעור על ציון בגרות אפשר להגיש לבית הספר עד 40 יום מפרסום ציוני הבחינה. אם הוגש ערעור תועבר מחברת הבחינה לבדיקה לאחד ממורי בית הספר, שישקול אם יש מקום להגשת ערעור. אם המורה ימצא שלתלמיד מגיע ציון הגבוה בעשר נקודות או יותר (במתמטיקה אפשר לערער גם על פחות), יגיש בית הספר ערעור למשרד החינוך. מעריך של משרד החינוך יבדוק את המבחן ויחליט אם לשנות את הציון.

חישוב ממוצע הבגרויות. אם יש לכם כיוון לגבי מה שתרצו ללמוד באקדמיה, כדאי כבר עכשיו לחשב פחות או יותר מהו ממוצע הבגרויות שיידרש מכם, באילו שאלונים כדאי להשקיע יותר ובאילו פחות.

גגלו 'חישוב ממוצע בגרויות' ותגיעו לאתרי האוניברסיטאות. שימו לב שכל אוניברסיטה מחשבת קצת אחרת את הבגרויות, ולחלק מהחוגים יש דרישות מיוחדות. כמו כן, ציון ב–4 יח"ל באנגלית הוא תנאי קבלה בסיסי למרבית המוסדות האקדמיים בארץ.

חישבו טוב לפני שאתם בוחרים מגמה. בישראל נבחנים תלמידים במגמות כמו קולנוע, אדריכלות, מיזוג אוויר, תיירות, גאולוגיה וימאות, ועד כה המקצועות הללו קיבלו בונוסים דומים לאלו של מקצועות הליבה (מתמטיקה, אנגלית, תנ"ך, ספרות, כימיה, פיזיקה, ביולוגיה והיסטוריה). ככה יש מצב שתעסקו בבית הספר בתחביב שלכם ועוד תקבלו על זה בונוס.

הצטרפו עכשיו למנויי מגזין הנוער "עולם קטן"