ארה"ב לא מכירה. בית המשפט העליון של ארצות הברית
ארה"ב לא מכירה. בית המשפט העליון של ארצות הבריתצילום: רויטרס

אכזבה גדולה, זו התחושה שמרגישים ביממה האחרונה בביתם של ארי ונעמי זיבוטופסקי, הוריו של מנחם, שהגישו תביעה בשמו של בנם, בה דרשו לציין בדרכונו של בנם, שנולד בירושלים, את העובדה שישראל, היא הארץ בה הוא נולד.

לאחר 12 שנים שהנושא נידון בערכאות השונות בארה"ב, אתמול, בהחלטה שהביאה כנראה הרבה קורת רוח לממשל האמריקני, החליט בית המשפט ליישר קו עם המערכת המדינית בנושא.

ארי זיבוטופסקי, שהגיש את התביעה, מספר לערוץ 7 כי "המשפט התנהל הרבה מאוד שנים, והייתה תקווה אמיתית שזה יסתיים בצורה שונה".

"ציפינו שבתי המשפט בארצות הברית הם למעלה מהפוליטיקה. אולי התוצאה מראה שההנחה אינה נכונה, אבל חשבנו שהמערכת המשפטית לא קשורה לדרג הפוליטי", הוא מסביר.

האם הוא מאמין שהנושא יכול להיפתר בטווח הזמן הקרוב? "אתמול בבוקר", הוא עונה, "הייתי הרבה יותר אופטימי, אבל אני מאמין שזה בעז"ה ייפתר, למרות שאינני יודע כרגע איך זה יקרה".

זיבוטופסקי מעריך שחילופי הנשיאים לאחר הבחירות, יכולים אולי להביא לשינוי עמדה בנושא רישום ישראל כארץ הולדתם של אמריקנים שנולדו בירושלים, "יש דרך ארוכה בשביל הפוליטיקאים מצד אחד ויהודי ארצות הברית מצד שני שיפעילו לחץ על הנשיא ועל אלו שמעוניינים להגיע לעמדה הזאת".

"הדרכון הרי הוא רק סמל לבעיה המרכזית פה שהיא גדולה מאוד, והיא שארה"ב לא מכירה בבעלות של מדינת ישראל בשום צורה, באף חלק של ירושלים.  זה לא משנה אם כתוב בדרכון ירושלים או ישראל, כי זו לא בושה להיוולד בירושלים, אלא שזה רק מסמל משהו עבור מישהו", הוא מסביר.

אגב כך, הוא מגלה שלקראת הדיון המכריע התגייס הסנאט כולו, ו-100 סנאטורים חתמו על חוות דעת התומכת ברישום אמריקנים ילידי ירושלים, כמי שנולדו בישראל. גם זה, מסתבר, לא תרם רבות, לשיקולים של השופטים, שהכריעו נגד.