ועדת החוקה, הבוקר
ועדת החוקה, הבוקרצילום: חזקי עזרא

ועדת החוקה של הכנסת דנה הבוקר (רביעי) בשביתת הפרקליטים במחאה על הקמת נציבות הביקורת שמפקחת על עבודת הפרקליטות. השביתה הסתיימה לפני כשבוע.

בדיון השתתפו גם שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) ופרקליט המדינה שי ניצן. ''אני רואה בביקורת לא עריפת ראשים אלא מהלך כדי לשפר ולתחקר ולהשתפר", אמרה שקד. ''אני שמחה שהפרקליטים סיימו את השביתה שפגעה בכל מערכת שלטון החוק".

פרקליט המדינה ניצן הדגיש בדבריו, "אני לא חושב שיש כאן מלחמה אלא מאבק ארגוני שהתנהל תקופה ארוכה. יש כאן מאבק ודאגות. הפרקליטות עוד לפני הקמת הנציבות היא הגוף הכי מבוקר והפרקליטים הכי מבוקרים גם על ידי בית המשפט''.

ח"כ ציפי לבני, שרת המשפטים לשעבר, שאלה את ניצן "אתה מתנגד לנציבות?''. פרקליט המדינה ענה בשלילה: ''אני לא מתנגד לנציבות, יש חשש שמנגנוני ביקורת ינוצלו לרעה. אם לא תהיה פרקליטות חזקה ועצמאית כולנו נפסיד''.

ניצן הבהיר כי הוא לא מוטרד מתוצאות הביקורת. ''אני בטוח שכל אחד מ-950 הפרקליטים עושים עבודה טובה. יחד עם זאת אני בטוח שיש כשלים''.

לטענתו, הפרקליטים פתחו בעיצומים בגלל שלא שיתפו עימם פעולה. "חייבים להגיע לפתרון שגם יפתור את בעיות הפרקליטים וגם יאפשר לנציבות לפעול. לשמחתי העיצומים מאחורינו''.

ח"כ לבני אמרה בדיון הוועדה כי "אין שום אדם מעל החוק ואין שום גוף שחסין לביקורת. בגלל שמדובר באמון הציבור אני מצרה על השביתה. פרקליט זה לא רק מקצוע אלא שליחות".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) ברך על הקמת הנציבות ועל הבחירה המצוינת, כלשונו, בשופטת הילה גרסטל לעמוד בראשה. ''השרה הגיעה למתווה שבגינו חזרו הפרקליטים לעבודה, בוודאי שאין אנו רוצים לפגוע בו אלא אדרבה לאפשר לכבוד השופט העליון (בדימוס) גולדברג לבצע את עבודתו.

''אולם אין אנו יודעים מה תהיה הצעתו של השופט גולדברג ואין אנו יודעים אם הוא יתקבל על דעת השרה מחד, או הפרקליטים מאידך ומאחר ונידרש לדון בנושא בהמשך בין אם באישור המתווה ובין אם בדיון בחוק הנציבות, עלינו להתחיל ללמוד את הנושא לעומק", כך סלומינסקי.

שרת המשפטים בוועדת חוקה