המליצה. השופטת סקפה-שפירא
המליצה. השופטת סקפה-שפיראצילום: אתר בתי המשפט

שופטת בית משפט השלום בירושלים, ג'ויה סקפה-שפירא, הציעה למשטרה לחזור בה מבקשת הרחקה נגד שני חברי תנועת "חוזרים להר" לאחר שאמרה שאין כל ממש בחשד נגדם.

השנים רפאל מוריס, ודב מורל, נעצרו לאחר שמוריס הגיע להר הבית ובתיקו שלטים שבהם נכתב "די לאפליה בהר הבית" ו"אפרטהייד זה כאן".

השלטים היו בתיק, אך השוטרים החליטו לעכב את מוריס בטענה כי ביקש לעורר הפרת סדר. כמה שעות לאחר מכן נעצר גם דב מורל, פעיל נוסף, והמשטרה ביקשה להרחיק את השנים לתקופה ארוכה מהר הבית.

בפתח הדיון הציע נציג המשטרה לעורך דינם של השנים להסכים על הרחקה של שבועיים ולמנוע דיון אך עורך הדין איתמר בן גביר, אשר ייצג את השניים, התעקש על קיום דיון וטען כי מדובר בנושא עקרוני.

השופטת סקפה-שפירא שמעה את נציג המשטרה, ולאחר זמן קצר אמרה כי אין כאן מקום לא למעצר ולא להרחקה ולמעשה אין כל חשד נגד השנים. לדבריה, "גם אם מוריס החזיק בתיק שלטים הרי שאין בכך כל איסור". השופטת המליצה לנציג המשטרה לחזור בו מהבקשה אחרת תיאלץ לכתוב החלטה, הנציג הסכים והבקשה נמחקה.

עו"ד בן גביר שייצג את השנים אמר כי "יש להצטער שהמשטרה מבזבזת את זמנו של בית המשפט, ואת הזמן של כולנו בבקשות סרק. גם אם השנים היו מניפים שלטים לדעתי אין בכך משום עבירה על החוק. חופש הביטוי הוא לא רק החופש של השמאלנים או של אחמד טיבי להניף דגל אשף בהר הבית. במקרה שלנו, לא ברור באיזה עילה עצרה המשטרה את הפעילים של חוזרים אל ההר, ועוד יותר לא ברור מדוע הובאו לבית המשפט כאשר כפי שהעירה השופטת הם אפילו לא הספיקו לפתוח את השלטים. אמליץ למרשיי להגיש תביעה אזרחית".

רפאל מוריס מתנועת חוזרים להר אמר, "הפעילות שלנו היא לצנינים בעיני המשטרה, אך השוטרים חייבים להבין, נמשיך לפעול למען הר הבית, עד אשר תהיה ריבונות במקום. המשטרה עצרה אותנו ללא סיבה, יש כאן התנכלות על רקע פוליטי. נמשיך להגיע להר הבית ולומר את האמת, בהר מונהגת מדיניות גזענית נגד יהודים בלבד ובכל מדינה דמוקרטית זה לא היה עובר".

ממשטרת ישראל נמסר כי היא "עושה ותעשה כל שביכולתה על מנת לשמור על בטחונם של תושבי ישראל לרבות בירושלים. במקרה דנן, בית המשפט אמר את דברו ונציגי במשטרה קבלו את בקשתו.

חשוב לציין כי מפקדי ושוטרי מחוז ירושלים של משטרת ישראל מתמודדים מידי יום במצבים מורכבים ובשמירה על דו קיום הכרחי בעיר. החלטות משטרת ישראל הינן מקצועיות ובראיה רחבת היקף, על כל המשמעויות הכלולות בהחלטות הללו".