המערכת החדשה
המערכת החדשהצילום: אלביט מערכות

אלביט מערכות מציגה פתרון חדשני ופורץ דרך אשר יציל את חייהם של טייסי קרב. כנרי (Canary), קסדת טייס מצילת חיים, המשלבת מערכת ניטור רפואית לזיהוי ולהתרעה בזמן אמת על סימני מצוקה של הטייס במהלך הטיסה.

הסנסור החדשני בודק את רמת החמצן, קצב הלב וזרימת הדם של הטייס לאורך כל הטיסה ללא כל התערבות פולשנית. במצבי קיצון של סכנת חיים מיידית לטייס, כמו למשל במצב של היפוקסיה (מחסור בחמצן), המערכת מעבירה התרעה קולית וויזואלית באמצעות הקסדה שעל ראש הטייס ומאפשרת לו לנקוט בצעדים הדרושים על מנת לצאת ממצב מצוקה זה.

במקרה של איבוד הכרה, כמו למשל כתוצאה מתאוצה חריפה (G-LOC), מחשב המשימה של המטוס יצמיד טייס אוטומטי עד שהטייס יתאושש ויחזור להכרה.

מערכת כנרי החדשנית פותחה על בסיס טכנולוגיית סנסורים מתקדמת של חברת ההזנק הישראלית LifeBEAM ובשיתוף משרד הביטחון.

המערכת, המובנית בתוך הקסדה, אינה מצריכה מהטייס כל פעולה או התערבות חיצונית והיא נועדה להקנות לו את מרווח הזמן והאפשרות להגיב לפני אובדן ההכרה ולהתאושש ממצב של חוסר הכרה על ידי ייצוב המטוס.

יורם שמואלי, מנהל חטיבת כלי טיס באלביט מערכות, הסביר כי "טייסי קרב נחשפים לא פעם במהלך טיסה למצבים רפואיים מסכני חיים כדוגמת רמת חמצן נמוכה (היפוקסיה), שינויים בכוח הכבידה G-LOC)) עד לאובדן הכרה, ומצבים פיזיולוגיים נוספים כמו עייפות יתר והתייבשות. תופעות אלו עשויות לגרום לתאונות אוויריות ולאובדן כלי הטיס וחיי הטייס. ההבנה שלנו כי קיים צורך לפתח מערכת מסוג זה יחד עם ההכרות הרבה שלנו בנושא קסדות ומערכות ראש לטייסים הביאה אותנו לפתח פתרון מסוג זה. אנו מאמינים כי מערכת זו תביא בשורה בתחום, תתרום לפתרון הבעיה ותציל חיי טייסים".