עו"ד עמיקם חרל"פ
עו"ד עמיקם חרל"פעצמי

בבואך לרשום את הילד/ה לקייטנה – על מה כדאי לתת את הדעת :

1. רישיון - קיימים סוגים רבים של קייטנות: בתוך בתי ספר, מופעלות ע"י רשות מקומית או מתנ"ס, מקצועיות או פרטיות. חשוב לשים לב כי הקייטנה היא חוקית וכי היא מופעלת ברישיון מטעם משרד החינוך והרשות המקומית.

2. המפעיל - קייטנות רבות מעסיקות מדריכים שהכשרתם מוטלת בספק. בדקו היטב: מי מפעיל את הקייטנה? מה הניסיון שלו? מה הכשרת המדריכים? כמה ילדים על כל מדריך?

3. איכות – קייטנות רבות מקיימות תנאים מינימליים בלבד או כאלה שאינם מתאימים לסוג הפעילות. כדאי לבדוק: אספקת מזון ושתיה, אזורי צל, תנאים סניטאריים, הטיפול בילדים והתאמתו לגילאי הילדים, מגוון הפעילויות, תנאי בטיחות, עזרה ראשונה וכיוב'

4. המלצה – כדאי להגיע מוכן עם מידע, היכרות עם המפעיל או המלצה מהורים אחרים על הקייטנה ועל מפעיליה. ניסיון של אחרים הם בסיס טוב למידע.

5. ביטוח - חיוני לבדוק האם הקייטנה מבטחת את הילדים בביטוח תאונות אישיות, אם הביטוח כולל גם פעילות מחוץ לקייטנה (קומזיץ, טיול וכיוב'), אם הביטוח מכסה את הדרך לקייטנה וממנה, אילו סוגי פציעות מכסה הביטוח. כדאי לבקש לראות את פוליסת הביטוח ואפילו עותק ממנה.

6. רלוונטיות הביטוח לפעילות - כדאי לבדוק את התאמת הביטוח לסוג הפעילות : למשל פעילות עם בעלי חיים – לוודא כי נושא פגיעה בילד כתוצאה מהפעילות, אכן מצוין בפוליסת הביטוח ; פעילות באתר חיצוני כמו לונה פארק או חוף הים – כנ"ל.

7. ביטוח תלמידים – כל תלמיד בי"ס או גן ילדים מבוטח גם בימי החופש הגדול בביטוח תאונות אישיות עליו משלמים ההורים במסגרת תשלומי החובה לביה"ס או לגן. ניתן לדרוש לקבל את הפוליסה באמצעות מזכירות בית הספר ולבדוק את הזכויות הנקובות בה.

8. פגיעה - במקרה של פגיעה בילד/ה, ניתן לתבוע את חברת הביטוח לתלמידים, אז אין חשיבות לאופן בו ארעה או מי אשם בה ונערכת בדיקה של מידת הנזק ; או את חברת הביטוח של הקייטנה. יש לזכור כי פוליסת ביטוח תלמידים מוגבלת בסכומים ואילו פוליסת הקייטנה אמורה להיות רחבה הרבה יותר ולכן, אין די בקיום פוליסת תלמידים ויש לוודא שלקייטנה ולמנהליה גם כיסוי במסגרת פרטית. כדאי גם לדעת מה היקפו.

9. תביעה - יש לצרף חוות דעת רפואית לגבי הפגיעה שנגרמה ולכן, כדאי לשמור כל תיעוד של המקרה – חוות דעת של רופאים, צילומים, שיחות טלפון, או כל דבר אחר שיכול להעיד על המקרה ועל הפגיעה בילד/ה.

10. התרשמות אישית – פגישה אישית עם מנהל הקייטנה או האתר, הגעה למקום והתרשמות אישית מהתנאים, מהמדריכים ומהפעילות.

(המידע הוא באדיבות עו"ד עמיקם חרל"פ, ממשרד עו"ד עמיקם חרל"פ ושו"ת, מומחה בדיני נזיקין, תאונות וביטוח)