הנערים שעוכבו בחשד להצתת הכנסייה
הנערים שעוכבו בחשד להצתת הכנסייהצילום: ארגון חוננו

מספר צעירים מישובים ביהודה ושומרון שטיילו באזור קבר חבקוק בצפון עוכבו הבוקר (חמישי) לחקירה, בעקבות הצתת כנסיית טבחה.

בארגון חוננו מדווחים כי שוטרים שהגיעו לקבר חבקוק הנביא, שם התפללה קבוצת מטיילים, הודיעו לחבריה כי הם מעוכבים. בהמשך הגיעו למקום כוחות גדולים של משטרה ושב"כ שעכבו את קבוצת המטיילים למעלה משלוש שעות בשטח.

הנערים פנו לארגון חוננו ונציג ארגון חוננו הוזעק למקום וגילה כי השוטרים פתחו במקום שולחנות והחלו לחקור את הנערים, אשר מכחישים כל קשר לאירוע הצתת הכנסייה.

עו"ד עדי קידר שיגר מכתב בהול למפקד היחידה לפשיעה לאומנית בימ"ר ש"י ובו מחה על העיכוב והתנהלות המשטרה, "אי אפשר להשתחרר מהרושם שמעצרם של מרשיי נעשה אך ורק לאור חזותם. ברור לחלוטין כי המעצר נעשה אך ורק כדי להראות כאילו נעשים מאמצים לפענוח הפרשה, כאשר ברור לחלוטין שכיוון זה כלל אינו רלבנטי".

הוא הוסיף כי "המחזה הלא יאומן לפיו נחקרים קטינים בשטח בליווי פגיעה אנושה בזכויותיהם המשפטיות הוא דבר פסול שיש בכל מצב להימנע ממנו. אבקשכם לפעול לשחרורם של כלל הצעירים לאלתר שאם לא כן תיאלצו לשאת באחריות עקב ההתנהלות הבלתי חוקית המתנהלת בשעות אלה בצפון".

עו"ד איתמר בן גביר המייצג מספר נערים שעוכבו אומר כי מדובר ב"התנכלות משטרתית ורדיפה על רקע העובדה שלצעירים כיפות ופאות. אין קצה של חשד סביר נגדם והגיע הזמן שמשטרת ישראל תפסיק לחפש מתחת לפנס". 

בתוך כך אמר הבוקר הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, כי "האצטלה האידיאולוגית שעוטים על עצמם אלו הנוהגים באלימות, הפכה להיות בשנים האחרונות תמרור שחור לכל העולם כולו. הפעולות שנעשו הבוקר על פי החשד בידי גורמים קיצוניים, נוגד את ערכי היהדות ואת המוסר האנושי".

"אני קורא לראשי העדות לעמוד על המשמר שתופעות של קיצונים, לא יכרסמו ביחסי הכבוד שישנם בין כל הדתות בישראל. המרקם העדין של יחסים אלו חייב להשמר, ולראשי הדתות יש תפקיד חשוב בהשפעה על קהל עדתם. הם חייבים לעמוד על כך שלא תהיה כל פגיעה בכל מקום קדוש לכל דת ודת".

הרב הראשי סיים ואמר כי הוא משוכנע שמשטרת ישראל תעשה לאל ידה לאתר את הגורמים הללו ולהענישם בכל חומרת הדין.