משה יעלון
משה יעלוןצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אישר בתחילת השבוע להמשיך את השיפוצים הנערכים במתחם הכנסייתי שרכשו אנשיו של המיליארדר היהודי־אמריקאי ארווין מוסקוביץ, מול מחנה הפליטים אל-ערוב בגוש עציון, כך דיווח "הארץ".

אישורו של יעלון בא בעקבות חוות דעת הגורסת כי אין מניעה משפטית להמשך השיפוצים.

בחודש שעבר פורסם בעיתון כי אנשיו של מוסקוביץ רכשו את המתחם, הנמצא במיקום אסטרטגי בין חברון לגוש עציון, כדי להקים בו התנחלות חדשה.

המתחם, הממוקם סמוך לכביש 60 בקטע שבין ירושלים לחברון, משתרע על 40 דונם וכולל שמונה מבנים. המתחם נרכש מידי כנסייה פרסביטריאנית בארצות הברית שהקימה אותו בשלהי שנות ה-40, והרכישה נעשתה באמצעות תשתית של חברה שוודית שהציגה את עצמה ככנסייה בניהול אשה נוצרייה מנורווגיה המקורבת לאנשי ימין, שיצרה את הקשר עם הכנסייה האמריקאית.

בשנת 2012 נרשם הנכס על שם עמותה הנשלטת בידי מוסקוביץ, ובמרץ האחרון החלו במקום עבודות שיפוץ לקראת אכלוס הנכס בחשאי. ואולם ביום רביעי האחרון החלו עבודות השיפוצים במקום באופן גלוי וללא תרגילי ההסוואה שהיו בעבר.

בעקבות הפרסום נערכו כמה דיונים במינהל האזרחי, ובסיומים הוחלט להקפיא את העבודות במקום כדי לבחון את כשרות הרכישה. בראשית השבוע נערכה ישיבה בלשכתו של יעלון בנוגע למתחם. משפטני הצבא אמרו כי לא מצאו פגם בשרשרת הרכישות, וכי אין מניעה משפטית להמשיך את השיפוצים, כל עוד לא נעשים שינויים חיצוניים במבנה. יעלון קיבל עמדה זו.

בנוגע לאכלוס עתידי, טוענים במשרד הביטחון כי בטרם האכלוס יש לקבל אישור ביטחוני ומדיני מהשר, וכי בקשה כזו טרם הוגשה וממילא לא נדונה. יעלון אף טרם הכריע לגבי בקשת המועצה האזורית גוש עציון לצרף את המקום לשטח השיפוט שלה.