טבעת חתונה
טבעת חתונהצילום: Thinkstock

האם יש דבר כזה "טיפים לזוגיות מוצלחת"? האם ניתן לפתח נוסחה ולהעתיק אותה לזיכוי הרבים? 

שולמית ולפיש, טוענת רבנית במקצועה, לא חששה לאבד את הפרנסה ויצאה לחקור על "איך עושים את זה" - איך חיים באושר ואושר עשרות שנים בלי לאבד את הזוהר של חיי הנישואים.

לצורך כך היא חיפשה זוגות הנשואים למעלה מ-25 שנים כאשר שני בני הזוג מגדירים את הנישואים כמאושרים. 15 זוגות שנענו לקריאה, מילאו שאלונים ארוכים ומפורטים וגם רואיינו על ידי ולפיש. בנוסף מוצגות בספר תוצאותיו של סקר שנערך בקרב 75 זוגות נוספים, הנשואים אף הם עשרות שנים.

המחברת מנסה להשתמש בממצאים על מנת להציג מודלים של נישואים מוצלחים, בעידן בו מערכות היחסים הן לעיתים תועלתניות וחופש הבחירה והפיתויים נוכחים יותר מאי פעם.

היא מציגה בספר גישות ועמדות, פרדוקסים העומדים בבסיס היחסים, הבדלים מגדריים ונותנת הצעות כיצד לפתור קונפליקטים שונים ולהשתמש בהם כהזדמנות להתפתחות ושינוי.

כך למשל, בני זוג שבמשך שנים התמודדו עם העובדה שבשל עבודתו של הבעל כמדריך טיולים בחו''ל האישה נמצאה לבד במשך כל השבוע (בתקופה ללא פלאפונים...), נהנו מההתחדשות של המפגש בכל שבת מחדש, במקום לרטון ולהצטער על כך.

הספר עוסק בנושאים כמו אמון ומחוייבות, חופש מול ביטחון, קבלה ואי שיפוטיות, התמזגות ומקום לצמיחה אישית ועוד.

למי שמצפה לספר בסגנון "גברים ממאדים נשים מנוגה" – מדובר בספר אחר לגמרי. הספר אינו עוסק בכללים מגדריים או מבניים, אלא נותן מבט-על של זוגות המתבוננים לאחור וסוקרים את נקודות החוזק של הזוגיות שלהם.

מכיוון שהספר נכתב בעקבות מחקר איכותני, זוהי גם נקודת התורפה שלו. ראשי הפרקים, כותרות המשנה ואפילו העיצוב הגרפי, מכבידים על רצף הקריאה. כתיבה כללית יותר עם דוגמאות קצרות יותר, היתה תורמת לאופיו של הספר כקליל ושימושי יותר. זהו אינו "מדריך לזוגיות המושלמת" אלא יותר ספר עיון למי שרוצה ללמוד ולהחכים בנושא.