תנו הזדמנות. טרכטנברג בבית הנשיא
תנו הזדמנות. טרכטנברג בבית הנשיאצילום: מארק ניימן - לע"מ

ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) השתתף היום (ראשון) בכנס בנושא "הגז הטבעי והחברה בישראל", באוניברסיטת חיפה.

טרכטנברג אמר כי מאז שנת 2009 הטיפול בגילוי אוצר הגז הטבעי "הוא סיפור חלם אחד גדול, כשל שלטוני קולוסאלי ומתמשך מ-א' ועד ת'. זה הגיע למצב אבסורד עד כדי כך, שהשבוע צפוי להתכנס בבהילות הקבינט הביטחוני-מדיני כדי להכריע את גורלו של הגז הטבעי בישראל, כאילו לא ידעו על הבעיה עד עכשיו. אין תקדים לזה שנושא שעיקרו כלכלי ונידון בישראל שש שנים יידון בקבינט המדיני-בטחוני. רק בחודש דצמבר 2014, אומר הרגולטור הממשלתי שמשהו לא בסדר, איפה היינו כל השנים האלו?".

ח"כ פרופ' טרכטנברג התייחס למצבו של משק הגז בישראל ואמר כי אין תקדים בעולם למצב משק הגז הטבעי הישראלי, "המשק אינו תחרותי, לא יהיה תחרותי, אין סרט ואין תרחיש שאפשר לייצר משק תחרותי. לכן, צריך לפעול בפן של המחירים. בעוד שטווח המחירים בעולם רחב ויורד, בישראל נחתמו חוזים שעליהם יש הצמדה למדד המחירים האמריקאי פלוס אחוז אחד. אם האינפלציה שם תחזור לתלם, מדובר על גידול אוטומטי של 3 אחוז לשנה לאורך שנים, זה מצב בלתי סביר בעליל. לא ייתכן שאתה קושר את ידייך בחוזים כאלו לאורך כל כך הרבה שנים".

הפעולה הנדרשת, לדבריו, אינה קשורה לטענות כנגד טייקונים, אלא לצעדים ממשלתיים: "אני לא מאלו שכל שני וחמישי פולט את המילה טייקונים מהפה. זה לא מקובל עליי ההתייחסות המבזה הזו של כל מי שעוסק בעסקים משמעותיים במדינת ישראל. אנחנו פוגעים בעצמנו באמירות האלו וזה לא מוביל את הצרכן לשום מקום. אמרת טייקונים והמציאות השתנתה? לא. ככל שתגביר את הטון של האמירות האלו תקרב אותנו לפתרון טוב יותר? לא. אני מטיל את האחריות על מדינת ישראל, על הממשלה, לא על הטייקונים. כי זה אחריות שלנו לפעול בצורה מושכלת. קל מאוד להאשים את הצד השני, את הטייקונים, הם בסך הכול רוצים לעשות כסף על חשבונך ועל חשבוננו".

לדברי ח"כ פרופ' טרכטנברג, בטווח המיידי ממשלת ישראל צריכה לפתוח את החוזים מול חברות הגז ולדאוג לכך שהמחיר יהיה נמוך משמעותית ממה שנקבע היום ושלא יהיה מנגנון הצמדה כלפי מעלה אלא כלפי מטה. בכל הקשור לרשות הגז אמר ח"כ טרכטנברג כי חייבת להיות בדיקה מחדשת של תפקידי וסמכויותיה של רשות הגז, "אני יודע דבר אחד - תפקיד של גוף כזה הוא לעשות תכלול בין כל הגורמים, למנוע מצבים מביכים כמו היום, לדאוג להקמת תשתית הולכה בזמן סביר ולהתגבר על האתגרים הקיימים.

גם במשבר הדיור יש גורמים רבים שעוסקים בבעיה ובינתיים המחירים נוסקים. באותו פרק זמן שאותו חלם ממשלתי מתגלה בתחום הגז, מתגלה גם בתחום הדיור. אותה תופעה. אין לקיחת אחריות כוללת לנושאים האלה. עכשיו אנחנו בוכים, שזה כבר קיים".

עוד הוסיף טרכטנברג כי "בזמן שאנחנו מדברים כאן, יש מפעלים לא רווחיים, שנסגרים או לא נפתחים, בגלל שאין גישה לגז הטבעי. גז טבעי, במחיר סביר, יכול להפוך מנוע תעסוקתי גדול, כי הוא הופך ענפים ותעשיות עתירי תעסוקה לכדאיים. הדוגמא הבולטת שלא קרתה – מפעל "מגבות ערד" שנסגר. אם היה מגיע גז טבעי כבר לפני שנתיים, עדיין היו מעסיקים שם עוד עשרות ומאות עובדים, שהיום מובטלים. משהו שהיה אמור להיות טוב, בסוף עושה לנו רע - ואנחנו נאבקים אחד בשני".