טייסים חיל האויר
טייסים חיל האוירצילום: דובר צה"ל

בימים אלה מסתיים עוד קורס טייס בחיל האוויר. בין מסיימי הקורס נמצאת גם ר', צעירה שומרת מצוות שהגיעה אל המסלול המפרך לאחר לימוד במדרשת לינדנבאום. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב אוהד טהרלב, מנהל התכניות הישראליות במדרשה שסיפר על ר' ואישיותה המיוחדת, אך גם התייחס לשאלות העולות מעצם השתלבותן של בנות דתיות בשורות הצבא.

על ר' הוא מספר כי מדובר ב"בחורה רצינית מאוד שכל דבר שעושה עושה בצורה רצינית ביותר. למדה בצורה רצינית, התמידה בתורה, רצינית מאוד מבחינה דתית. קובעת עיתים לתורה".

מהר מאוד עברה השיחה עם הרב טהרלב לשאלת ההתגייסות של צעירות דתיות לצה"ל. הרב טהרלב אינו מקבל את נוסח השאלה כשמתוכה עולה ששירות צבאי הוא הליכה נגד הזרם הציוני דתי עבור בנות. "הזרם הוא מזמן לא רק שירות לאומי. הזרם נפתח להרבה אפיקים. יש הרבה בנות שהולכות לצבא", הוא אומר ומספר על כ-300 בנות, בוגרות המדרשה, שהשתלבו בחילות השונים, "חלקן במודיעין בתפקידים מאוד איכותיים ולכן לא ידועות".

ובחזרה ל-ר', "היא בחרה ללמוד תורה באופן מאוד רציני וגם לעשות שירות צבאי הטוב ביותר, המקסימות שהיא יכולה. כל חייה היא חלמה על זה, ואנחנו עודדנו אותה לעשות את הדבר הכי טוב שהיא יכולה. בת רוצה למצות את יכולותיה, לתרום למדינת ישראל ולעם ישראל בצורה הטובה ביותר והבנות מוכנות למסור את נפשן והיא החליטה למסור את נפשה גם על לימוד תורה וגם למען מדינת ישראל. היא לא עשתה הנחות לעצמה בשום תחום, לא בעולם הדתי ולא בתחום המקצועי. בכל מה שהיא תיגע השמים הם הגבול".

ומה לגבי התנגדותם של רבנים מובילים בציונות הדתית להשתלבות בנות בשירות הצבאי? הרב טהרלב משיב וקובע כי "גם היום הרבה מאוד רבנים מבינים שהמציאות השתנתה. חלקם מודים בכך בפה מלא וחלקם לא. חלקם לא מוכנים להשמיע את הקול הזה בצורה ברורה ונעימה, אבל המציאות השתנתה וזה חלק מהתהליכים הטבעיים של הציונות הדתית שאי אפשר לעצור אותם. בחרנו בדרך של גם וגם, בדרך של ה"מקף", כפי שאמר בורג. כשם שעולם התורה מתפתח כך גם העולם הציוני מדיני שלנו מתפתח ומי שחזק באופיו ישאף לגדלות בכל התחומים. הוא לא יעשה הנחות בשום דבר".

"כמו בהרבה דברים בחיים, תמיד יש פורצי דרך. אנשים חוששים מפריצות הדרך ויש הרבה שנשכבים על הגדר והיא אחת מפורצות הדרך, אחרי תמר ז"ל", אומר הרב טהרלב ומזכיר את הנווטת הראשונה שיצאה מבית המדרש של הציונות הדתית, תמר אריאל ז"ל שנהרגה במפולת השלגים בנפאל.

בדבריו מודה הרבה  טהרלב כי אכן קיים חשש לשחיקה ולפגיעה ועם זאת הוא אוחז בשיטתו. "יש חשש תמיד, וצריך להתפלל שהקב"ה ישמור על התלמידות בכל תחום ותחום, הן בעולם הרוח והן בעולם החומר, אבל כל יציאה החוצה יש בה חשש. בחוץ קר, בחוץ יש לפעמים אנשים לא טובים ויש חיות רעות, אבל אנחנו כאנשי חינוך ורבנים צריכים לסמוך על חינוכנו. יש לנו מוסדות פאר שמחנכים במיטב החינוך, אנשים גאונים בתחומם. נתנו לבנים ולבנות כלים כדי לעמוד במקומות הללו".

לזאת הוא מוסיף ואומר כי "לצד החששות יש תקווה. אין לאיש תעודת ביטוח, לא בשירות לאומי ולא בשירות צבאי ולא למי שלא הולך לשום דבר. מעבר לכך אוסיף ואומר שלא בטוח שנכון להאשים את השירות הדתי במה שקורה לבת מהבחינה הדתית. יש תהליכים שקורים לילדניו הרבה קודם. כאב אני סבור שהאחריות נתונה בעיקר על כתפי ההורים".

בעקבות דבריו אודות החוזק הערכי רוחני ודתי של הבנות שיוצאות לשירות הצבאי, נשאל הרב טהרלב אם בהליכתן של הבנות הללו לצבא אין כדי לסכן את האחרון, שכן נוצרת נורמה ולפיה החזקות מסוגלות להתגייס והאחרות זקוקות לחממת השירות הלאומי. האם היציאה לשירות הצבאי אינה גוררת אחריה רצון של בנות שאינן מסוגלות לכך לצאת גם הן אל הצבא? האם האחריות הציבורית של הבנות החזקות אינה מחייבת להישאר במסגרת הקיימת?

הרב טהרלב משיב ודוחה את הנחות הבסיס של השאלה: "בשאלה קיימת הנחה שאנחנו לא סומכים על ילדינו ותלמידינו. אנחנו סומכים עליהם מאוד וכשנקרין להם את זה אין לי ספק שהם יצליחו. אין לי ספק בכך. המושג של חזק או לא חזק נתון ותלוי בהקשרים של הרבה דברים. מעבר לכך אני בעד עולם חופשי והבחירות של הילדים הן בחירות טובות ואני לא שולל כל שירות. יש לתת לבנות את הבחירה בין האופציות שקיימות היום".

מוסיף הרב טהרלב ומזכיר את הקביעה ש'בן 18 לחופה', "כלומר אנחנו סומכים על הילדים בבחירה לכל החיים, איך לא נסמוך על הבחירה לשנתיים ועל מקום הלימוד? הן ילדות גדולות. הן הולכות להביא ילדים לעולם! לכן בנקודה הזו אני סומך על הבנות ועל הבנים. הבחירות נובעות מסיבות שונות, אבל אלה החיים ואדם צריך להתמודד עם בחירותיו ואני כאיש חינוך אתן את התמיכה לבחירה שלהם".

בהמשך הדברים נשאל הרב טהרלב כיצד הוא רואה את המחקרים המעידים על פגיעה במקצועיות הצבא שנגרמת מיחידות מבצעיות מעורבות. הרב טהרלב מסכים לחלוטין לקביעות הללו ומבהיר כי לטעמו "אין לבנות מה לחפש ביחידות הלוחמות, דתיות ולא דתיות. אין מה לחפש שם. אין לבת מה לחפש בלחימה, אבל יש מספיק תחומים אחרים שבהם הבנות יכולות לתרום את חלקם. יש את מונח ה'תומכי לחימה'", הוא מזכיר.

ומה לגבי החשש שמא הפריצה של בנות דתיות אל תוך הצבא תביא בנות לטעון כלפיו עצמו שרצונן הוא שירות קרבי ביחידה מעורבת, ודווקא מתוך החינוך לבחירה חופשית בת מעוניינת בכך ואינה מקבלת את גישתו לפיה אין מקומה ביחידה קרבית? הרב טהרלב משיב: "העולם מורכב והמציאות מורכבת. יש לנו מחשב ויש בו דברים טובים ודברים שאינם טובים שהורסים את הנפש. אני מלמד את הילד והילדה שיש דברים שכן וישנם דברים שלא. לא בגלל מציאות שבה אולי יהיו מי שיבחרו לא נכון אמנע מבחירה. האם בגלל שיש רבים שמתגרשים לא נתחתן? צריך לכוון אותן לבניית משפחה כמו שצריך. אותו דבר גם כאן. תמיד ישנם שבוחרים לא נכון. בגלל זה לא נלמד אותן לבחור? חס וחלילה!".

הרב טהרלב מבקש להדגיש כי "מגיע קרדיט גדול לאגף הבטחוני חברתי במשרד הביטחון ולמר אודי דרור שעומד מאחורי כלל המסלולים המיוחדים המאפשרים לבנות הדתיות להשתלב כראוי בצבא".