המאגר הביומטרי. אילוסטרציה
המאגר הביומטרי. אילוסטרציהצילום: Thinkstock

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם היום (שלישי) את הדו"ח על תקופת המבחן של המאגר הביומטרי. בדו"ח עולות בעיות באיסוף המידע הביומטרי ובהנפקת התעודות החכמות.

נזכיר כי בעקבות המחלוקת שהתעוררה אחרי אישור חוק "המאגר הביומטרי" בשנת 2009, הוחלט כי תתקיים תקופת מבחן של שנתיים כדי לבחון בין השאר את נחיצות קיומו של המאגר, את הידע שיש לשמור בו ואת אופן השימוש בו.

משרד מבקר המדינה בדק את הפעולות שעשו רשות האוכלוסין וההגירה והרשות לניהול המאגר הביומטרי בשנה הראשונה של תקופת המבחן. בדיקות השלמה נערכו בין החודשים ספטמבר 2014 לינואר 2015.

המבקר מצביע על מספר ליקויים מרכזיים. "במהלך תקופת המבחן הוחלפו סורקי טביעות האצבע, שמלכתחילה היו ספקות לגבי איכות ביצועיהם. עם זאת נלקחו טביעות אצבע מ-430,000 תושבים בסורק, שכאמור רשות האוכלוסין והרשות לניהול המאגר הביומטרי סברו שאינו מתאים ויש צורך להחליפו בדחיפות".

הדו"ח מתייחס גם לאפשרות שאדם בעל "זהות גנובה", ינסה לקבל ''תעודה חכמה''. לפי הדו"ח האפשרות קיימת ומדאיגה, "אי בחינת חלופת התשאול שמטרתו לאמת את זהות מבקשי התעודות החכמות כדי למנוע הנפקת תעודה חכמה למתחזים. התשאול בדרך הנוכחית אינו מספק". על פי הדו"ח רשימת השאלות מצומצמת ומהווה פירצה לגניבת זהות.

המבקר מציין כי כבר ב-14 באפריל 2015 התריע, במכתב ששלח לראש הממשלה ולשר הפנים דאז על כך שהביקורת מצאה ליקויים מהותיים בבחינת נחיצות המאגר הביומטרי.

המבקר כותב, כי מטרת הדו''ח היא לסייע למחוקקים לקבל החלטה בנושא המאגר הביומטרי, "החוק קבע כי עד ל-28.6.2015 תחליט הכנסת האם תקופת המבחן הסתיימה בהצלחה לגבי המאגר הביומטרי או שנדרש להאריך את תקופת המבחן או לבטל את המאגר הביומטרי. דו''ח מבקר המדינה, יסייע לכל הנוגעים בדבר לקבל החלטה מושכלת בנושא זה".

דו''ח המבקר התפרסם אחר הצהריים על רקע החלטתו של שר הפנים סילבן שלום להאריך בתשעה חודשים נוספים את תקופת המבחן של המאגר הביומטרי, שעל פי החוק צפויה להסתיים ביום ראשון הקרוב.