לא עשינו מספיק כדי למנוע את הגירוש

הרב יואל שונפלד, רב קהילת "ישראל הצעיר" בניו יורק, מספר בראיון לערוץ 7 על זיכרונותיו מגוש קטיף.

"הזיכרונות שלי מגוש קטיף הם משלושה שבועות לפני הגירוש. היינו שם כמה ימים וראינו אנשים שעובדים את האדמה כל יום, באים להתפלל כל יום, באים ללמוד, והילדים משחקים ברחובות וגם אמהות באות והולכות. לא יכולנו להעלות על דעתנו שבעוד שלושה שבועות יהיה חורבן כזה. זה היה מקום כל יפה ואווירה כל כך טובה. לא יכולנו להאמין".  

הרב שונפלד מתייחס לתאריך הגירוש, "היה קשה להאמין ששוב בתשעה באב שהוא זמן שהוא מוכן ומזומן לפורענות, כמו שהיה בבית ראשון ובבית שני וגם בימינו לצערנו כשהיה גירוש יהודים מאדמתם. מה שהכי מצער הוא שזה נעשה על ידי יהודים אחרים ולא על ידי גויים, וזה כואב עד היום הזה, אני מרגיש כאב בלב שלי".

הרב שונפלד מתחרט במבט לאחור על הסיוע הדל, ועל הפעילות שכמעט לא הייתה בארה"ב נגד תכנית ההתנתקות, "לא עשינו שום דבר כדי להפגין נגד ההתנתקות, פשוט לא עשינו שום דבר רציני, לא היהודים ברחוב ולא היהודים בארגונים, לא עשינו רעש. מי שהיו לו עיניים בראש ידע בבירור את התוצאות של המעשה הזה שיהיו גרועות מאד, כמו שאכן היה". 

"נתנו את החבל ארץ היפה הזה למחבלים וחושבים שמזה יצא שלום? ולא עשינו שום דבר. חשבנו וחלמנו שאולי יהיה אחרת, או  שבאמת לא רצינו לדעת לא רצינו לחשוב על זה. אמרנו לעצמנו 'זה בעיה של היהודים שם, זה בעיה של הישראלים, זה לא בעיה שלנו פה בניו יורק'. זאת הטרגדיה הכי גדולה של עשר השנים האחרונות, שהיהודים פה בניו יורק כמו היהודים שהיו פה בזמן השואה לא הגיבו באופן רציני ולא הפגינו באופן רציני. כך פה באמריקה לא עשינו כמעט כלום עבור היהודים האלה וזה באמת כתם שנשאר על הנשמה שלנו עד היום הזה".