רון שובל
רון שובלמתוך הפייסבוק

חוק העמותות שעלה לחקיקה על ידי חבר הכנסת ינון מגל ודו"ח ועדת זכויות האדם של האו"ם, הדו"ח המאשים את צה"ל בביצוע פשעי מלחמה במהלך מבצע 'צוק איתן', התבררו כקשורים זה לזה.

עשרות ציטטות בדו"ח האו"ם לקוחות מארגוני השמאל הקיצוני כדוגמת 'בצלם', 'שוברים שתיקה' ואחרים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר רונן שובל, מי שהיה שותף לניסוחו הראשוני של חוק העמותות.

בראשית דבריו דוחה ד"ר שובל את הניסיון לטעון כאילו מדובר בסתימת פיותיהם של ארגוני השמאל המבקשים להתריע מפגיעה בזכויות אדם. "הם לא ארגוני זכויות אדם אלא ארגוני דה לגיטימציה", הוא קובע ומוסיף כי על ישראל ואזרחיה להפנים כי אנו בעיצומה של "מלחמה חדשה", כהגדרתו, ואם עד כה היו פיגועים מכים בישראל הרי שכעת מדובר בפיגועים תודעתיים כדוגמת דו"ח גולדסטון, המטסים, המשטים, הנכבה, הנכסה ועוד, כל אלה, הוא קובע נועדו "לכרסם בלגיטימיות של מדינת ישראל".

"יש ארגונים שמקבלים כסף ממדינות זרות, נציגים וסוכנים זרים של ממשלות זרות, שליחים של פיגועי תודעה. הדו"ח הזה ודו"ח גולדסטון לא היו באים לעולם ללא השליחים הישראליים שמשקרים במצח נחושה ומעלילים עלילות דם על חיילי צה"ל", אומר שובל.

"ההקשר הוא לא הקשר של זכויות אדם כפי שהם קוראים לעצמם. הם שותפים לפיגועי תודעה נגד מדינת ישראל והפיגועים הללו הם מוחשיים ומכרסמים בדה-לגיטיציה של ישראל והתוצאה היא החרם. חרם נוצר בהקשר של דה-לגיטימציה מתוך מטרה לשלול מישראל את זכותה להגן על עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית".

שובל נשאל כיצד הוא מתייחס לטענותיהם של גורמי שמאל ולפיהן מי שמביא את החרם על ישראל אינו השמאל אלא הימין ומדיניותו המנציחה את ה"כיבוש" ומונעת מו"מ מדיני תוך המשך הבנייה ביהודה ושומרון. לדברי שובל לו זה היה הטיעון שמציגים ארגוני השמאל הרי שהיה מדובר בויכוח לגיטימי, אל לא כך הם פני הדברים בפועל. "כדי להשיג את מטרתם הפוליטית הם תוקפים את צה"ל ומציגים אותו כפושע מלחמה לתכלית פוליטית. אין כאן ויכוח על המדיניות של ישראל. הם מנצלים את צה"ל וקוראים לו פושע מלחמה למטרותיהם הפוליטיות  -וזו נבלה רצינית".

על חוק העמותות עצמו אומר ד"ר שובל כי מדובר למעשה בגלגולו השלישי של החוק שהחל את דרכו כבר בשנת 2011. "בסופו של דבר החוקים הללו מנסים לומר דבר מאוד פשוט – כשמדינה זרה מעבירה כספים לארגון ישראלי הארגון כבר לא ישראלי אלא משרת אינטרסים של מדינה זרה".

"מה היה קורה אם ישראל הייתה מממנת ארגון אנגלי שמבקש להעמיד לדין את טוני בלייר באשמת פשעי מלחמה? אני מניח שבאותו יום השגריר הישראלי היה נזרק. אבל זה מה שעושה 'שוברים שתיקה' שקיבלו מהשגרירות הבריטית ארבע מאות אלף פאונד. כך גם בספרד, האם ספרד הייתה מאפשרת שישראל תממן ארגון שפועל לעצמאות קטלוניה? אני מניח שמערכת יחסי החוץ של ישראל וספרד הייתה נגמרת באותו היום, אבל זה 'בצלם' שמקבל את הכסף שלו ממשלת ספרד".

"צריך להבין את ההקשר הבינלאומי הרחב ולייצר למדינת ישראל כלים להגן על עצמה מהתערבות של מדינות זרות בדמוקרטיה הישראלית. בסופו של דבר הדמורטיה היא שהאזרחים קובעים מדיניות, ויש ארגונים קטנים שמייצגים מעט אנשים אבל מקבלים כספים ממדינות זרות ואז מקבלים השפעה וכוח בשיח הבינלאומי באופן לא פרופורציונאלי".

דוגמא לדבריו מציג ד"ר שובל את ארגון 'עדאללה' שקיבל מעמד באו"ם כארגון מייעץ. "זה ארגון מהרדיקאליים ביותר נגד ישראל ומרוב שהוא באו"ם הוא מקבל מעמד רשמי שם. צריך לתקן את העיוות בדמוקרטיה והחוקים מנסים לתת מענה לעניין הזה בגזרות שונות".

בדבריו מציין שובל כי תוכנם של החוקים השונים לא השתנה מאז ניסוחם המקורי, אלא שעד כה החקיקה לא הושלמה בגלל קונסטלציה פוליטית שכעת הוא מקווה ששונתה וצפויה לאפשר את השלמת החקיקה.

בהמשך הדברים נשאל ד"ר שובל כיצד הוא רואה את המשך מתן תקני השירות הלאומי לאותם ארגונים שחומר שליקטו שימש את הדו"חות הבינלאומיים השונים להאשמתה של ישראל והאשמתו של צה"ל כפושעי מלחמה. "זה אבסורד מוחלט", הוא קובע ומזכיר כי לא מכבר ניסה ראש מנהלת השירות הלאומי, שר שלום ג'רבי, "להפסיק את האבסורד הזה שביד שמאל תוקף את חיילי צה"ל ויד ימין של ישראל מממנת את זה, אבל המשנה ליועמ"ש אסרה עליו את זה". כעת, כאשר השר אורי אריאל קיבל את ההחלטה להפסיק את תקני השירות לעמותות הללו הוא משוכנע שהמהלך נכון והכרחי. ומה באשר ליועצים המשפטיים שיכולים לבלום גם אותו? שובל מזכיר ש"אין חוק שמכריח לעשות זאת. הוא נבחר כדי לממש מדיניות ואם המדיניות היא לתת לבצלם זה בסדר ואם לא זה גם בסדר. יש לו סמכות מלאה וחובה לממש את המדיניות שבשבילה הוא נבחר, ולפקידים משפטיים על כל חשיבותם אין סמכות לטעון שמה שהוא עושה לא חוקי".

עוד נשאל שובל אם הוא סבור שצדקה ישראל כאשר לא שיתפה פעולה עם ועדת זכויות האדם של האו"ם. לטעמו התשובה ברורה ונחרצת. "כן. הסיבה היא ברורה. ראינו את מי מינתה הוועדה, את שאבאס שעבד בתשלום למען אש"ף. הועדה הזו גינתה את ישראל יותר מכפי שגינתה את איראן סוריה וצפון קוריאה יחד. היא אחד הגופים האנטישמיים ביותר בעולם. בנוסף, המנדט של הועדה היה לחקור את האירועים מיום אחרי חטיפת הנערים... אין שום טעם לשתף פעולה עם מי שהחליט לפני החקירה שאתה תצא אשם".

"האו"ם הופך לבדיחה ולגוף לא רלוונטי. לא צריך להתרגש מהחלטות שלו כאשר יש בו רוב אוטומאטי למדינות המוסלמיות", אומר שובל ומוסיף: "האום לא ממלא את ייעודו שאותו הוא קיבל אחרי מלחמת העולם השנייה. בגלל המבנה של האו"ם והרוב בו למדינות נחשלות ודיקטטוריות אנחנו רואים שהאו"ם אינו מונע סכסוכים בעולם. הוא נכשל בתימן סוריה ומקומות נוספים. בעולם לא לוקחים אותו ברצינות כמשכין שלום. האינטרסים שמניעים אותו הם אינטרסים של מדינות. טוב היה אם ארה"ב קנדה ומדינות נוספות בעולם החופשי יקימו ארגון שישרת את האינטרסים של העולם החופשי. כעת האו"ם הוא בן ערובה של המדינות המוסלמיות והכוחות הטוטליטאריים. זה לא טוב לא לעולם ולא ליהודים".