גן ילדים
גן ילדיםצילום: Thinkstock

יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, קובע ביומן ערוץ 7 כי אמנם הצפיפות בכיתות היא סוגיה שיש לתת עליה את הדעת, אך המצוקה האמיתית יותר היא דווקא בגנים.

"נושא הצפיפות היא נושא משמעותי ונכון להתייחס אליו. השאלה היא אם צריך לבנות כיתות או לחלק את הכיתות לקבוצות, ולתת יותר יחס תלמיד מורה, יותר יחס של שעות לתלמיד. זה שם המשחק. לבנות עוד בתי ספר זה לא ריאלי. הנושא המרכזי הוא לתת לתלמידים קבוצות לימוד שיאפשר למידה משמעותית לתלמידים. זה הדבר שנראה לי נכון יותר", אומר קמינסקי.

לדבריו הכשרת מורים נוספים הוא מהלך שכבר הוכנה עבורו תכנית מוגדרת, בין השאר כזו הכוללת הכשרת סמינריסטים לתחילת עבודה. קמינסקי, אגב, מתנגד לרעיון שילובם של מורים בגמלאות במערכת. לטעמו מדובר בפתרון שנראה אמנם נחמד בהיותו התנדבותי אך הוא אינו פתרון קבע ארוך טווח. הוא מזכיר בדבריו שמורים בגמלאות מטיילים לא מעט ולכן גם נעדרים לא מעט. כמו כן הוא טוען כי לא תמיד מורה בגמלאות מצוי במיטבו ומשום כך אין לראות בו אלטרנטיבה ראויה למצוקה הקיימת, אלא דווקא חלוקת הכיתות באופן אחר ועל פי קריטריונים שהמדינה תחליט. הדבר יכול להיות יכולות של תלמידים, מיקום ברצף החומר הנלמד או כל שיקול אחר שיאפשר למורים שליטה טובה ויעילה יותר במתרחש בכיתה.

עם כל זאת מוסיף קמינסקי ומציין כי לא נמצאו מחקרים מובילים ומשמעותיים המלמדים על קשר ישיר בין צפיפות בכיתות לבין הישגים. "הדבר המרכזי והחשוב הוא לתת יותר ללמידה בקבוצות קטנות – אז מתאפשר להכניס יותר מורים בכיתה, לחלק שכבה על פי קריטריונים שהמדינה תחליט. אפשר לעשות עבודה יפה ונכונה".

"נושא הצפיפות נשמע מאוד מעניין ונכון, אבל צריך להסתכל מכל הזוויות. גני הילדים היא הבעיה האקוטית יותר. משרד החינוך פתר את הבעיה בסייעת הנוספת לגילאי שלוש ארבע, אבל זה עדיין זה לא מספיק. יש הרבה עבודה בגיל הרך, שם לדעתי נמצא עיקר הקושי. כולנו מדברים על בתי הספר ולא שומעים מילה על גני הילדים", אומר קמינסקי ומסביר כי תוספת הסייעת הנוספת אינה מספיקה על אף שהיא משפרת באופן משמעותי את המציאות בגני הילדים. לזאת הוא מוסיף ואומר כי יש להפחית את תקני צפיפות הגנים מ-35 ילדים ל-32.

לדבריו הפתרון הכולל צריך לכלול סוגיות נוספות מעבר לסייעת הנוספת - שירותי חינוך מיוחד, הגדלת שירותים פרה-רפואיים, שירותים פסיכולוגיים שלא מגיעים ועוד. "עדיין לא הושלם הטיפול בנושא הגיל הרך. אולי צריך להגדיל את גודל הגן ולאפשר מרחב מחייה".

קמינסקי מבהיר שאינו משווה בין צרכי הגיל הרך לצרכי בתי הספר היסודיים אלא קובע כי מאחר ולמדינת ישראל יש סד משאבים הוא מציע למדינה להסתכל גם על גני הילדים. "לא כל הסכום שיוקצה כעת צריך להגיע לבניית כיתות בבתי הספר, כי שם ניתן לבצע שם חלוקות נוספות. בסד המשאבים שיתקבל, אם יתקבל, צמריך לחשוב גם על מצוקת הגנים".

בדבריו מוסיף מעיר ומתריע קמינסקי כי צפיפות בכיתות מצריכה הכשרת מורים או קבלת מורים פחות אטרקטיביים שלמעשה פוגעים בתלמידים בגלל איכות הוראה נמוכה ויכולת נמוכה של הובלה פדגוגית. "צריך את מירב ומיטב האנשים וגם בנושא הזה ישנם קשיים".