פרופ' ניסים דנה
פרופ' ניסים דנהעופר עמרם

המזרחן פרופ' ניסים דנה מסביר בראיון ליומן ערוץ 7 איך הפך בשנים האחרונות הרמדאן לחודש מועד לטרור ומזהיר מפני התאריך הרגיש ביותר בחודש הרגיש ממילא, לתשומת לב האזרחים ואנשי כוחות הביטחון.

את דבריו ממקד פרופ' דנה, איש המחלקה לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת אריאל, דווקא במתרחש בימינו אלה ולא בהיסטוריה הרחוקה של האיסלאם, תקופה שבה דווקא לא התאפיין הרמדאן בהשתלהבות יצרים המובילה למעשי הרג ושפיכות דמים.

"לגבי מה שקורה היום, יש בצום הרמדאן כמה דברים שלכאורה מקרבים את המאמין לאללא - עצם הצום, עשיית מעשים טובים, ריבוי בתפילות, שמיעת שיעורי דת וכו'. כל אלה מטרתם להתקרב לאללה. כשאדם במעין אקסטזה דתית כזו, ובהיותו צם, הדברים מהווים קרקע נוחה שעליה או בתוכה יכול לפעול איש דת מסית כדי להוביל לאותם מעשים ופעולות טרור", מסביר דנה.

עוד מציין פרופ' דנה בדבריו עבודת חקר שביצעה תלמידה שלו כאשר בחנה האם קיים מתאם כלשהו בין דרשות יום השישי לבין ביצוע פעולות טרור. על תוצאות החקר הוא מספר: "ראה פלא, חלק גדול מאוד, או רוב, של פעולות הטרור נעשו או ביום שישי או למחרת ביום שבת כשהרקע והדחף הנפשי פסיכולוגי נעשה על ידי האימאם בתפילת יום שישי במסגד".

פרופ' דנה נשאל אם לא קיימת אצל חלק מהמוסלמים תחושת סתירה בין ההתקרבות לאללה והשאיפה למעשים טובים לבין שפיכות דמים ומעשי רצח. "השאלה היא מה זה מעשים טובים", משיב דנה. "מבחינתנו הכוונה במונח 'מעשים טובים' היא להיות טוב לחבר ולסביבה, אבל על פי הטרמינולוגיה המוסלמית העכשווית, ככל שמוסלמי מקצין יותר הרי זה משובח, ומעשה טוב זה גירוש האויב".

עוד נשאל דנה אם כאשר כל הנתונים פרוסים וברורים ואף ניתנים לבחינה אקדמית אובייקטיבית, לא נכון לראות כטעות חמורה את ההקלות שניתנות על ידי מערכת הביטחון דווקא בתקופה זו. דנה מצידו נזהר מלבקר את מערכת הביטחון ואנשיה "שעושים מלאכתם נאמנה ומשתדלים לעשות הכול ומעבר לכך כדי להרגיע את המצב", אם כי הוא רומז לכך שגם שם, במערכת עצמה מפנימים את הסוגיה והראיה לכך היא החלטתו של שר הביטחון לצמצם את ההקלות המדוברות בעקבות מעשי הרצח והטרור האחרונים.

לקראת סוף דבריו מוסיף פרופ' דנה ומציין אזהרה קונקרטית באשר לעלול להתרחש באחד הלילות הקרובים: "בעשרים ושבעה לחודש רמדאן יש לילה שהוא הלילה המלהיט ביותר מכל לילות השנה, ובכלל זה גם לילות הרמדאן. על פי האמונה המוסלמית יש שתי סיבות לכך – בלילה זה אללא גוזר את גורל בני האדם למשך השנה הבאה, וכן שעל פי האמונה המוסלמית הנבואה הראשונה למוחמד ניתנה בלילה הזה. זו אמירה תיאורטית איסלאמית, אבל הלילה הזה הפך ללילה שבו גץ אחד יכול להבעיר תבערה גדולה גם אצל מוסלמים מתונים".

פרופ' דנה מספר כי "כאיש הממסד בעבר היינו מודיעים לגורמי הביטחון שידעו מתי חל הלילה הזה וייערכו. בלילה הזה מתכנסים המונים בהר הבית. זה מגיע למאות אלפים וקל מאוד להלהיט את הרוחות".