דיקן המרכז האקדמי שערי משפט, פרופ' אביעד הכהן ופרופ' מיכל טמיר, מרצה ב'שערי משפט', הגישו היום (חמישי) עתירה לבג"צ נגד העברת הסמכויות בעניין בתי הדין הרבניים לידי השר לשירותי דת.

את העתירה הגישו השניים בשם תנועת 'אמונה' – תנועת הנשים הדתית לאומית.

על פי סדר היום שפרסמה מזכירות הממשלה, בישיבתה הקרובה ביום ראשון, מבקשת הממשלה להוציא לפועל את הסעיפים בהסכם הקואליציוני עם ש"ס הנוגעים להעברת האחריות על בתי הדין הרבניים, ממשרד המשפטים למשרד לשירותי דת שבראשו עומד השר דוד אזולאי מש"ס.

אמונה כמו תנועות נשים אחרות מתנגדות למהלך, שלטענתם יפגע בעיקר בציבור הנשים הנזקקות לשירותי בתי הדין הרבניים.

בעתירה נטען כי בתי הדין הרבניים כמו מערכות שיפוטיות אחרות צריכות להישאר תחת אחריות משרד המשפטים.

כמו כן נטען, כי בתי הדין משרתים את כלל הציבור היהודי בישראל, מחציתו נשים, אך ייצוגן של נשים בבתי הדין הרבניים חסר ודל. לפיכך יש משנה חשיבות כי תקוים מערכת של פיקוח ובקרה על בתי הדין באופן עצמאי ובלתי תלוי, כפי שקיים במשרד המשפטים, וכך תובטח השמירה על זכויות המתדיינות ומתן מענה לצרכיהן הייחודיים.

עוד מציינים העותרים כי בהסכם הקואליציוני שבין ש"ס לליכוד השתמשו במונח 'הועדה למינוי דיינים', בעוד המונח החוקי והרשמי הוא 'הועדה לבחירת דיינים'.

לדברי העותרים עצם השימוש במילה 'מינוי' מעידה כי מטרת ההסכם הקואליציוני הוא למנות את הדיינים כרצונה של סיעת ש"ס שתקבל נציגות כפולה וקבועה בועדה של ח"כ ושר ולא לאפשר הליך בחירה, הן של נציגי הממשלה והכנסת והן של הדיינים עצמם.

בנוסף טוענים העותרים כי המשרד לשירותי דת שונה מכל משרדי הממשלה האחרים בהפלותו נשים לרעה בקבלת עובדות לדרגי הניהול הבכירים שבו ומבקשים להוכיח זו על פי "מבחן התוצאה" ומיעוט נדיר של נשים בתפקידים בכירים במשרד לאורך השנים.

בעתירה נכתב כי תנועת אמונה פנתה חמש פעמים אל משרד ראש הממשלה, אל היועץ המשפטי לממשלה ולשרת המשפטים בבקשה שיימנעו מהעניין או שיודיעו מבעוד מועד על כוונתם לבצע אותו, אך למעט שתי תשובות לקוניות, לא ניתנה כל תשובה עניינית.