בית הכנסת העתיק "טורו"

השנה היא 1658 אנוסי ספרד מגיעים לארה"ב. חלקם למושבה ניו אמסטרדם כיום ניו יורק וחלקם למושבה בניופורט רוד איילנד.

בשנת 1759 הקהילה היהודית בניופורט מתחילה לבנות את בית הכנסת 'טורו' על ידי מנהיג הקהילה יצחק דה-טורו מאמסטרדם, סיום הבניה מתבצע ארבע שנים לאחר מכן ב-1763.

נכון להיום בית הכנסת 'טורו' הוא בית הכנסת העתיק ביותר בארה"ב ועדיין משמש בית כנסת אורתודוקסי פעיל בו מתקיימות שלוש פעמים תפילות ביום וכמובן גם בשבתות ובחגים.

רב בית הכנסת והקהילה היהודית, הרב מרדכי מנדל מספר בראיון לערוץ 7 על יחודו של בית הכנסת, "מדובר בבית כנסת העתיק ביותר בארה"ב. הנשיא ג'ורג' וושינגטון ביקר ב-1770 את הקהילה היהודית ואף כתב לה מכתב שבה כתב, 'מי ייתן ובני זרע אברהם תושבי הארץ הזו ימשיכו להיות ראויים וליהנות מרצונם הטוב של שאר התושבים - וישב כל אחד תחת גפנו ותחת תאנתו ואין מחריד'".

לדבריו "הקהילה בהתחלה לא הייתה גדולה ובית הכנסת מעוצב על פי מנהגי ספרד".

בבית הכנסת מוצב ספר תורה, מבין ספרי התורה העתיקים בעולם, שנתרם מהקהילה היהודית מאמסטרדם והוא בן 500 שנה ונכתב על עור צבי.

"נכון להיום יש בקהילה היהודית קצת יותר ממאה משפחות יהודיות", מציין הרב מנדל, "בכל אזור רוד איילנד גרים כמה אלפי יהודים. ברוך השם אנחנו מצליחים לקיים כאן תפילות מדי יום וכמובן אף בשבתות וחגים. הקהילה כאן בעצם מסמלת את החרות שיש כאן בארה"ב והזכות שלנו לחיות כאן כיהודים".

נציין כי הקהילה היהודית שמחה ומברכת על השקת הקו החדש של חברת אל על מבוסטון לישראל, "אין לנו ספק שמהלך כזה יביא לחיזוק הקשרים בין ישראל לקהילה היהודים שחיה כאן מאות שנים".

לאחרונה שמו של בית הכנסת 'טורו' עלה לכותרות בשל סכסוך משפטי בן 200 שנה על זוג רימונים של ספר תורה בשווי של שמונה מיליון דולר. הקהילה היהודית בניופורט טוענת כי הרימונים שייכים לה ומצד שני הקהילה היהודית בניו יורק טוענת כי הרימונים שייכים להם. בית המשפט העליון בארה"ב יצטרך בשבועות הקרובים להחליט למי שייכים הרימונים.

בכירים בקהילה היהודית בניופורט טוענים בפני ערוץ 7 כי מכירת הרימונים תביא להמשך קיומה וחיזוקה של הקהילה היהודית בניופורט.