הפח הכתום למחזור אריזות
הפח הכתום למחזור אריזותצילום: משרד הביטחון

המהפכה הכתומה הגיעה גם לבית שמש החרדית: פחים מיוחדים בצבע כתום המיועדים למחזור פסולת אריזות המופרדת מהאשפה הביתית הרגילה הוצבו בימים האחרונים ברחבי העיר בית שמש.

פחים אלו יעמדו לצידם של הפחים הקיימים - הכחולים לנייר והסגולים לכלי זכוכית והפחים הירוקים לפסולת שאינה ניתנת למחזור.

הפחים החדשים, הכתומים מיועדים להפרדת האריזות משאר האשפה, והסיבה לכך היא שמכלי האריזות אינם מתכלים עם הזמן כמו שאר הפסולת ונדרשים מאות שנים שיתכלו אם בכלל ובינתיים הם תופסים מקום יקר ומזהמים את הקרקע, את מי התהום ואת האוויר. בנוסף לעלויות הכבדות שעולות הטמנת הפסולת.

בעירייה אומרים כי הם מאמינים שהצבת הפחים המיוחדים יחד עם רצון טוב של התושבים יוכלו למנוע אסון אקולוגי ולתרום לאיכות חיים בסביבת המגורים. מכיון שאת מרבית פסולת האריזות אפשר למחזר, חשוב מאוד כבר בבית להפריד את פסולת האריזות ולהשליך לפחים הייעודיים.

הצבת הפחים הכתומים בבית שמש החלה השבוע ותסתיים במהלך החודש הקרוב בכל חלקי העיר. מוביל היוזמה, חבר מועצת העיר וממונה אגף שפ"ע שמעון גולדברג אומר כי "בתוספת של מקסימום עוד חצי דקה לכל תושב, נחיה כולנו בעיר נקייה יפה וסביבתית שנעים לכולם לגור בה".

הפרדת האשפה הזאת, וכפי שהיא כבר שנים רבות בסטנדרטים הבינלאומיים, הוכיחה כי מעבר להפחתת הזיהום ואיכות סביבה נקייה ובטוחה יותר, היא חוסכת כסף רב לתקציב התברואה ברשויות המקומיות. בעיר בית שמש מוציאה העירייה כ- 23 מיליון שקל בשנה רק על פינוי האשפה, על פי ההצלחה ברשויות מקומיות אחרות השותפות למיזם, חסכו העיריות כסף רב מהצבת המתקנים המיוחדים.

"ככל שהתושבים יפנימו את הרעיון ויפרידו פסולת בין מכלי האשפה הכתומים לירוקים נוכל להעביר את התקציבים שהיו מיועדים לפינוי אשפה לטובת שיפור פני העיר, שיפור הניקיון ושיפוץ ובניה של גינות חדשות ונוספות בעיר", מבטיח גולדברג.

למעשה מציין גולדברג כי הפרדה בין סוגי הפסולת השונים היא החלטה שעברה בכנסת, ולפיכך היא תיושם במוקדם או במאוחר בכל הרשויות המקומיות בישראל. בבית שמש, כעיר עם אוכלוסיה חרדית גבוהה וגדלה, חשוב לדעת שיש בכך גם מימד של קידוש ה', שהציבור החרדי מאמץ את הרעיונות של שמירה על איכות הסביבה, שכידוע ההשלכות שלה הן שמירת הגוף והנפש.

באגף שפ"ע סיכמו עם תאגיד תמיר ללוות את הרעיון החדש בקמפיין פרסומי-חינוכי, במהלכו יהיו מודעות, חוברות ואף ידיעות, וזאת כדי להכניס את הרעיון של הפרדת פסולת לתודעת הציבור.